Palestina, Judeja, Galilėja, Samarija Jėzaus laikais

Jėzaus laikais regionas, kuriame Jis gyveno ir skelbė savo mokymą, buvo Romos imperijos valdžioje. Šis kraštas buvo suskirstytas į kelias svarbias teritorijas: Judėją, Galilėją ir Samariją, kurios kartu sudarė didžiąją dalį to, kas vėliau buvo vadinama Palestina. Tačiau tuo metu oficialus „Palestinos“ pavadinimas dar nebuvo plačiai vartojamas, nes romėnai šį terminą pradėjo aktyviai naudoti tik po žydų sukilimo numalšinimo 135 m. po Kr., kai norėjo panaikinti žydų tapatybę ir pervadino Judėją į „Syria Palaestina“.

Ar Jėzaus laikais buvo Izraelis?

Istoriniu požiūriu, Jėzaus laikais nepriklausomos Izraelio valstybės jau seniai nebebuvo. Senasis Izraelis, kaip vieninga valstybė, egzistavo iki maždaug 722 m. pr. Kr., kai Asirijos imperija sunaikino Šiaurinę Izraelio karalystę. Pietinė Judėjos karalystė gyvavo iki 586 m. pr. Kr., kai ją užkariavo Babilonija ir sugriovė Jeruzalės šventyklą. Vėliau, po persų, graikų ir helenistinių valdymų, šis regionas atiteko romėnams, kurie čia valdė Jėzaus laikais.

Kas gyveno šiame regione?

Jėzaus laikais šiame regione gyveno įvairios tautos ir etninės grupės:

  • Žydai – jie sudarė pagrindinę gyventojų dalį Judėjoje ir Galilėjoje, kur gyveno pagal savo religinius įstatymus, laikėsi Toros ir meldėsi Jeruzalės šventykloje.
  • Samariečiai – gyvenę Samarijoje, jie laikė save tikraisiais Izraelio palikuonimis, bet buvo laikomi atskalūnais dėl skirtingos religijos praktikos ir Jeruzalės šventyklos atmetimo.
  • Romėnai – kaip okupantai, jie valdė kraštą per vietinius valdytojus, tokius kaip Erodas Didysis ar Poncijus Pilotas.
  • Graikai ir kitų tautų atstovai – helenistinis palikimas lėmė, kad miestuose, tokiuose kaip Dekapolio regionas, gyveno ir graikai, sirai bei kitos etninės grupės.

Ar Jėzus buvo palestinietis ar arabas?

Jėzus buvo žydas, kilęs iš Dovydo giminės, gimęs Betliejuje (Judėjoje), užaugęs Nazarete (Galilėjoje). Todėl jis nebuvo arabas, nes arabai tuo metu dar nebuvo įsikūrę šiame regione kaip pagrindinė etninė grupė – jų migracijos vyko vėliau. Taip pat Jėzus nebuvo „palestinietis“ pagal šiuolaikinę terminologiją, nes terminas „Palestina“ kaip etninė ar politinė tapatybė tuo metu neegzistavo.

Jėzus žydų ir islamo tikėjime

Jėzus yra svarbus tiek judaizme, tiek islame, bet šių religijų požiūriai į Jį labai skiriasi:

  • Judaizme Jėzus nelaikomas Mesiju ar Dievo sūnumi. Rabinų tradicija Jėzų mato kaip mokytoją, tačiau judaizmas atmeta krikščioniškąjį Mesijo ir Dievo įsikūnijimo supratimą.
  • Islame Jėzus (Isa) laikomas vienu didžiausių pranašų, bet ne Dievo sūnumi. Korane jis minimas kaip Dievo siųstas pasiuntinys, gimęs iš Mergelės Marijos (Maryam), daręs stebuklus ir skelbęs monoteizmą.

Biblijos liudijimas apie šias teritorijas

Biblijoje aiškiai matome Jėzaus veiklą skirtinguose regionuose:

  • Judėja – čia buvo Jeruzalė, kurioje Jėzus mokė ir kur Jis buvo nukryžiuotas.
  • Galilėja – Jėzaus vaikystės kraštas, kur Jis pradėjo savo viešąją veiklą.
  • Samarija – Jėzus skelbė Evangeliją ir čia, nepaisydamas žydų-samariečių priešiškumo.

„Jėzus išėjo iš Judėjos ir vėl nukeliavo į Galilėją. Jam reikėjo eiti per Samariją.“ (Jn 4,3–4)

Ši ištrauka rodo, kaip geografiškai buvo susijusios šios teritorijos ir kaip Jėzus, nors būdamas žydas, kreipėsi į įvairių tautų žmones.

Jėzaus laikais Palestina nebuvo oficialus teritorijos pavadinimas – regionas buvo padalintas į Judėją, Galilėją ir Samariją, priklausė Romos imperijai, o pagrindiniai jo gyventojai buvo žydai. Jėzus buvo žydas pagal kilmę, kultūrą ir tikėjimą, tačiau Jo mokymas turėjo įtakos ne tik judaizmui, bet ir islamui. Šiandien Jėzaus asmuo jungia skirtingas tikėjimo tradicijas, tačiau skirtingose religijose Jis vertinamas skirtingai.