Jėzaus giminės medis

Jėzaus genealogija – tai jo protėvių sąrašas, parodytas Biblijoje, Mato ir Luko evangelijose. Tai istorija, kaip Dievas įgyvendino savo pažadą atsiųsti Mesiją – Jėzų. Genealogijos rodo, kad Jėzus yra Abraomo ir Dovydo palikuonis, kaip buvo pranašauta Senajame Testamente. Be to, jos atskleidžia, kad Dievas naudojo netikėčiausius žmones.

Biblijoje yra dvi Jėzaus genealogijos – viena pagal Matą (Mt 1:1–17), kita pagal Luką (Lk 3:23–38). Jos skiriasi, nes turi skirtingus tikslus ir pasakoja istoriją iš skirtingų perspektyvų. Štai paprastas palyginimas:

Mato genealogija

  • Ką rodo? Prasideda nuo Abraomo ir eina iki Jėzaus, rodydama, kad Jėzus yra žydų Mesijas.
  • Kaip atrodo? Suskirstyta į tris dalis po 14 kartų: Abraomas → Dovydas, Dovydas → Babilono tremtis, tremtis → Jėzus.
  • Svarbi linija: Eina per Dovydo sūnų Saliamoną, pabrėždama Jėzaus karališką kilmę.
  • Moterys: Mini keturias moteris – Tamar, Rahabą, Rūtą ir Batšebą – kurios buvo svetimtautės ar turėjo „skandalingų“ istorijų.
  • Tikslas: Parodyti, kad Jėzus yra Mesijas, žadėtas Izraeliui, ir kad Dievas naudoja net netipinius žmones.

Luko genealogija

  • Ką rodo? Eina atgaline tvarka nuo Jėzaus iki Adomo, rodydama, kad Jėzus yra visos žmonijos Gelbėtojas.
  • Kaip atrodo? Ilgas vardų sąrašas (77 kartos), nesuskirstytas į dalis.
  • Svarbi linija: Eina per Dovydo sūnų Nataną, o ne Saliamoną, rodydama kitą liniją.
  • Moterys: Nemini jokių moterų, įskaitant Rahabą, nes seka tik vyrus.
  • Tikslas: Parodyti, kad Jėzus yra skirtas visiems žmonėms, ne tik žydams.

Kodėl skiriasi? Dažniausia teorija – Matas rodo Juozapo (Jėzaus teisėto tėvo) liniją, pabrėždamas karališką kilmę, o Lukas – Marijos (Jėzaus motinos) liniją, rodydamas biologinę kilmę. Kita idėja – Matas pabrėžia teisinę įpėdinystę, o Lukas – fizinę. Abi patvirtina, kad Jėzus yra Dovydo palikuonis, kaip reikalavo pranašystės.

Kas ta Rahaba ir kodėl ji svarbi?

Rahaba buvo Jericho prostitutė, gyvenusi kanaaniečių mieste (Joz 2). Ji išgelbėjo izraelitų šnipus, paslėpdama juos nuo Jericho valdžios, ir už tai buvo išgelbėta, kai izraelitai užkariavo miestą. Rahaba tikėjo izraelitų Dievu ir tapo jų tautos dalimi. Ji ištekėjo už Salmono ir pagimdė Boazą, kuris yra Dovydo prosenelis, o Dovydas – Jėzaus protėvis.

Kur Rahaba genealogijose?

  • Mato genealogijoje: Rahaba aiškiai minima: „Salmonas pagimdė Boazą iš Rahabos“ (Mt 1:5). Tai rodo, kad ji buvo Boazo motina.
  • Luko genealogijoje: Rahabos vardas neminimas, bet Boazas yra sąraše (Lk 3:32: „Jesė, Boazo sūnus, Boazas, Salmono sūnus“). Kadangi Rahaba buvo Boazo motina, ji netiesiogiai yra linijos dalis, nors Lukas jos nemini.

Kodėl Rahaba svarbi? Jos, kaip prostitutės ir svetimtautės, įtraukimas rodo, kad Dievas gali naudoti bet ką savo planui. Ji simbolizuoja Dievo malonę – net visuomenės atstumtieji gali tapti Mesijo protėviais. Jos raudona virvė, kuria pažymėjo savo namą, krikščionybėje siejama su Jėzaus krauju, simbolizuojančiu išganymą.

Kitos moterys Mato genealogijoje

Matas mini keturias moteris, kurios, kaip Rahaba, buvo neįprastos:

  1. Tamar (Pr 38): Kanaaniečių moteris, apgavusi savo uošvį Judą, kad gautų vaiką. Jos sūnus Peresas buvo Dovydo protėvis.
  2. Rūta (Rūtos knyga): Moabitė, svetimtautė, tapusi Boazo žmona ir Dovydo prosenele.
  3. Batšeba (2 Sam 11–12): Dovydo žmona, kurios istorija prasidėjo nuo svetimavimo. Ji pagimdė Saliamoną.
  4. Rahaba: Jau minėta Jericho prostitutė, Boazo motina.

Kodėl šios moterys? Jos buvo svetimtautės arba turėjo „skandalingų“ istorijų (prostitucija, apgaulė, svetimavimas), bet Dievas jas pasirinko, parodydamas, kad Jo malonė peržengia tautos, moralės ar visuomenės ribas.

Kodėl Luko genealogijoje nėra moterų?

Lukas nemini Rahabos ar kitų moterų, nes jo genealogija seka tik vyrus. To meto žydų tradicija dažnai praleisdavo moteris, nes paveldėjimas buvo skaičiuojamas per vyrus. Be to, Lukas norėjo parodyti Jėzaus ryšį su visa žmonija, todėl sutelkė dėmesį į ilgą liniją iki Adomo, o ne į konkrečias istorijas, kaip Matas.

Nors Rahabos vardas Luko sąraše nėra, ji vis tiek yra Jėzaus protėvė, nes jos sūnus Boazas yra linijos dalis. Tas pats galioja Rūtai, kuri buvo Boazo žmona ir Obedo motina.

Kaip atrodo giminės medžiai?

Jėzaus genealogijos nėra šakoti medžiai, kaip mes įsivaizduojame (su daug vaikų ir šakų). Tai tiesios linijos, rodančios vieną kelią iki Jėzaus. Kiekvienas vardas reiškia „tėvas pagimdė sūnų“, bet moterys dažniausiai neminimos, nors jos buvo būtinos (vyras + moteris = vaikas). Štai schemos, rodančios, kur Rahaba yra, o kur numanoma:

Mato giminės medis

Mato genealogija eina nuo Abraomo iki Jėzaus, pabrėždama karališką liniją per Saliamoną. Rahaba ir kitos moterys minimos aiškiai.

Abraomas
   |
Izaokas
   |
Jokūbas
   |
Judas + Tamar -> Peresas
   |
[Keletas kartų]
   |
Salmonas + Rahaba -> Boazas
   |
Boazas + Rūta -> Obedas
   |
Obedas -> Jesė
   |
Jesė -> Dovydas
   |
Dovydas + Batšeba -> Saliamonas
   |
[Keletas kartų]
   |
Juozapas
   |
Jėzus

Pastaba: Matas praleidžia kai kurias kartas, kad išlaikytų 14 kartų struktūrą, kuri simbolizuoja Dovydo vardą. Rahaba aiškiai minima kaip Boazo motina.

Luko giminės medis

Luko genealogija eina atgaline tvarka nuo Jėzaus iki Adomo, rodydama liniją per Nataną. Rahaba neminima, bet numanoma per Boazą.

Jėzus
   |
Juozapas
   |
Helis
   |
[Keletas kartų]
   |
Nataną
   |
Dovydas
   |
Jesė
   |
Obedas
   |
Boazas <- Salmonas + Rahaba (nemanoma, neminima)
   |
Salmonas
   |
[Keletas kartų]
   |
Abraomas
   |
[Keletas kartų]
   |
Adomas

Pastaba: Lukas nemini moterų, todėl Rahaba matoma tik per Boazą, jos sūnų. Schema ilga (77 vardai), todėl parodyti tik pagrindiniai vardai.

Jėzaus genealogijos yra daugiau nei vardų sąrašai. Jos pasakoja apie Dievo planą:

  • Malonė: Rahaba, prostitutė, ir kitos moterys su „skandalingomis“ istorijomis rodo, kad Dievas naudoja netobulus žmones.
  • Universalumas: Mato genealogija pabrėžia Jėzaus ryšį su Izraeliu, o Luko – su visa žmonija.
  • Pažadai: Abi rodo, kad Jėzus yra Mesijas, Abraomo ir Dovydo palikuonis, kaip Dievas žadėjo.

Rahaba buvo Jericho prostitutė, bet jos tikėjimas Dievu ir drąsa (slepiant šnipus) padarė ją Jėzaus protėve. Ji rodo, kad Dievas priima visus – net svetimtautes ar „nusidėjėles“. Mato genealogijoje ji minima aiškiai, o Luko – tik netiesiogiai per Boazą. Jos raudona virvė tapo išganymo simboliu, primenančiu Jėzaus auką.

Jėzaus genealogija moko, kad Dievas veikia per visus žmones, nesvarbu, kokia jų praeitis. Rahabos istorija įkvepia – net jei esi visuomenės paribiuose, Dievas gali tave pasirinkti dideliems dalykams. Krikščioniškame mene genealogija vaizduojama kaip „Jesės medis“, simbolizuojantis Jėzaus kilmę iš Dovydo.

Jėzaus giminės medis – tai Dievo plano istorija. Mato genealogija rodo Jėzų kaip žydų Mesiją, įtraukdama Rahabą ir kitas moteris, kurios simbolizuoja malonę. Luko genealogija rodo Jėzų kaip visos žmonijos Gelbėtoją, bet moterų nemini, todėl Rahaba matoma tik per Boazą. Abi genealogijos patvirtina, kad Jėzus yra Dievo žadėtas Mesijas, o Rahabos istorija primena, kad Dievas myli ir naudoja visus.

Mato Genealogija (Mt 1:1–17)

Abraomas > Izaokas > Jokūbas > Judas > Peresas > Hesromas > Ramas > Amnadabas > Nahšonas > Salmonas > Boazas > Obedas > Jesė > Dovydas > Saliamonas > Roboamas > Abijas > Asa > Juozapatas > Joramas > Uzijas > Jotamas > Achazas > Ezekijas > Manasas > Amonas > Jozijas > Jechonijas > Salatielis > Zorobabelis > Abiudas > Eliakimas > Azoras > Sadokas > Achimas > Eliudas > Eleazaras > Matanas > Jokūbas > Juozapas > Jėzus

Luko Genealogija (Lk 3:23–38)

Jėzus > Juozapas > Helis > Matatas > Levis > Melchis > Janajas > Juozapas > Matatijas > Amosas > Nahumas > Heslis > Nagajas > Maatas > Matatijas > Semeinas > Josechas > Jodas > Joanas > Resa > Zorobabelis > Salatielis > Neris > Melchis > Adis > Kosamas > Elmadamas > Eras > Jozua > Eliezaras > Jorimas > Matatas > Levis > Simeonas > Judas > Juozapas > Jonamas > Eliakimas > Melejas > Menas > Matatas > Natanas > Dovydas > Jesė > Obedas > Boazas > Salmonas > Nahšonas > Amnadabas > Ramas > Hesromas > Peresas > Judas > Jokūbas > Izaokas > Abraomas > Terachas > Nachoras > Serugas > Reu > Pelegas > Eberas > Šelachas > Kainanas > Arpakšadas > Semas > Nojus > Lamechas > Metušaelis > Henochas > Jaredas > Mahalalelis > Kainanas > Enosas > Setas > Adomas

Papildomas paaiškinimas

  • Mato genealogija: Eina nuo Abraomo iki Jėzaus, iš viso 42 vardai (įskaitant Jėzų). Matas praleidžia kai kurias kartas, kad sudarytų tris 14 kartų grupes, kurios turi simbolinę reikšmę. Rahaba minima kaip Boazo motina (Mt 1:5), bet jos vardas nėra šioje sekoje, nes moterys įtraukiamos tik kaip pastabos.
  • Luko genealogija: Eina atgaline tvarka nuo Jėzaus iki Adomo, iš viso 77 vardai. Ji ilgesnė ir apima daugiau kartų, ypač tarp Abraomo ir Adomo. Rahaba neminima, bet jos sūnus Boazas yra sąraše.