Popiežiaus institucija, kaip Katalikų Bažnyčios vadovavimo pagrindas, vystėsi per šimtmečius, pradedant ankstyvąja krikščionybe. Šiame straipsnyje aptariama, kaip apaštalas Petras tapo laikomas pirmuoju popiežiumi, kodėl toks vaidmuo atsirado, kaip formavosi popiežiaus rinkimų sistema ir kas įvedė tvarką, kuri galutinai įtvirtino šią instituciją.
Apaštalas Petras: pirmasis popiežius
Katalikų tradicija laiko apaštalą Petrą (mirė apie 67 m.) pirmuoju popiežiumi. Remiantis Evangelija pagal Matą (16:18), Jėzus pasakė Petrui: „Tu esi Petras, ir ant šios uolos aš pastatysiu savo Bažnyčią.“ Šie žodžiai buvo interpretuojami kaip Petro paskyrimas Bažnyčios vadovu. Petras, kaip vienas artimiausių Jėzaus mokinių, keliavo į Romą, kur, anot tradicijos, buvo vyskupu ir nukankintas. Roma, kaip imperijos centras ir Petro kankinystės vieta, tapo krikščionybės centru, o jo įpėdiniai – Romos vyskupai – ėmė vadintis „popiežiais“ (iš lot. papa – tėvas).
Kodėl Petras? Ankstyvojoje krikščionybėje reikėjo autoriteto, kuris vienytų bendruomenes, sprendžiant tikėjimo ir moralės klausimus. Petro, kaip Jėzaus paskirto vadovo, autoritetas buvo natūralus pagrindas. Tačiau I a. popiežiaus vaidmuo nebuvo formalus – Petras veikė kaip dvasinis lyderis, o ne kaip institucijos galva.
Ankstyvoji raida: II–IV a.
Po Petro mirties Romos vyskupai, tokie kaip Linas ir Kletas, perėmė vadovavimą vietinei bendruomenei. II a. Romos vyskupo autoritetas augo, nes Roma buvo politinis ir religinis centras. Pavyzdžiui, vyskupas Klemensas I (apie 88–99 m.) rašė laiškus kitoms bendruomenėms, ragindamas jas laikytis tvarkos, kas rodė jo įtaką už Romos ribų.
III–IV a. Bažnyčia susidūrė su naujais iššūkiais: persekiojimais, erezijomis ir doktrinos ginčais. Romos vyskupai, tokie kaip Viktoras I (189–199 m.), pradėjo aktyviau spręsti šiuos klausimus, pavyzdžiui, nustatydami Velykų šventimo datą. Po Konstantinui 313 m. legalizavus krikščionybę, Romos vyskupo, dabar vadinamo popiežiumi, vaidmuo dar labiau išaugo. Popiežius Leonas I (440–461 m.) buvo vienas pirmųjų, aiškiai pabrėžusių Petro pirmenybės doktriną, teigdamas, kad popiežius yra tiesioginis jo įpėdinis.
Kodėl reikėjo popiežiaus?
Popiežiaus institucija formavosi dėl praktinių ir dvasinių priežasčių. Pirma, auganti krikščionių bendruomenė reikėjo centralizuoto vadovavimo, kad būtų išvengta susiskaldymo. Antra, Roma, kaip Petro kankinystės vieta, turėjo simbolinę reikšmę. Trečia, popiežius tapo arbitru doktrinos ginčuose, užtikrindamas tikėjimo vienybę. Pavyzdžiui, popiežius Damazas I (366–384 m.) aktyviai kovojo su arijonizmu, stiprindamas ortodoksiją.
Rinkimų pradžia ir chaotiškas periodas
Ankstyvaisiais amžiais popiežių rinkimai nebuvo formalūs. Romos dvasininkai ir bendruomenė rinkdavo vyskupą, dažnai vadovaujami įtakingų šeimų ar imperatoriaus. Tai lėmė chaosą: IV–V a. buvo atvejų, kai vienu metu buvo keli popiežiai (antipopiežiai). Pavyzdžiui, 366 m. Damazo I rinkimai sukėlė riaušes, nes konkurentas Ursinas taip pat buvo paskelbtas popiežiumi.
Formalūs rinkimai pradėjo formuotis apie VI a., kai popiežių dažnai tvirtindavo Bizantijos imperatorius. Tačiau tikrasis posūkis įvyko XI a., kai Bažnyčia siekė atsikratyti pasaulietinės įtakos. 1059 m. popiežius Mikalojus II Laterano sinode nustatė, kad popiežių rinktų tik kardinolai – specialiai paskirti dvasininkai. Ši tvarka, patvirtinta 1179 m. Trečiajame Laterano susirinkime, įtvirtino kardinolų kolegiją kaip vienintelę rinkimų instituciją.
Tvarkos įvedimas: Grigalius VII ir popiežiaus galios įtvirtinimas
Svarbiausias žingsnis formuojant šiuolaikinę popiežiaus instituciją buvo XI a. Grigaliaus reforma, vadovaujama popiežiaus Grigaliaus VII (1073–1085 m.). Jis siekė Bažnyčios nepriklausomybės nuo pasaulietinės valdžios, ypač imperatorių, kurie dažnai skirdavo popiežius. Grigalius VII įvedė griežtas taisykles prieš simoniją (bažnytinių pareigų pirkimą) ir patvirtino popiežiaus viršenybę tiek dvasiniuose, tiek dalinai pasaulietiniuose reikaluose. Jo „Dictatus Papae“ (1075 m.) teigė, kad popiežius yra aukščiausias Bažnyčios autoritetas, galintis net nušalinti karalius.
Grigaliaus reformos padėjo pagrindą stabiliai rinkimų sistemai. XII–XIII a. kardinolų kolegija tapo gerai organizuota, o rinkimų procesas – aiškiai reglamentuotas. 1274 m. Antrajame Liono susirinkime popiežius Grigalius X įvedė konklavą – uždarą kardinolų susirinkimą popiežiui rinkti, kad būtų išvengta vilkinimo ir išorinės įtakos. Ši sistema, su nedideliais pakeitimais, veikia iki šiol.
Kada sistema pradėjo veikti „normaliai“?
„Normali“ popiežiaus rinkimų sistema galutinai susiformavo XIII a. Konklavos įvedimas užtikrino, kad rinkimai būtų greiti ir skaidrūs. XIV a. Avinjono popiežystė (1309–1377 m.), kai popiežiai gyveno Prancūzijoje, ir Vakarų schizma (1378–1417 m.), kai buvo keli konkuruojantys popiežiai, parodė sistemos trūkumus. Tačiau 1417 m. Konstancos susirinkimas, išrinkęs Martyną V, atkūrė vienybę ir patvirtino kardinolų kolegijos autoritetą.
Nuo XV a. popiežiaus institucija veikė stabiliai: kardinolai rinko popiežių konklavoje, o popiežius buvo pripažįstamas kaip aukščiausias Bažnyčios vadovas. Ši tvarka, įvesta per Grigaliaus reformas ir patobulinta per vėlesnius susirinkimus, tapo Katalikų Bažnyčios pagrindu.
Popiežiaus institucija prasidėjo nuo apaštalo Petro, kurio autoritetas buvo dvasinis pagrindas. Per šimtmečius, ypač II–IV a., Romos vyskupai įgijo įtaką dėl praktinių Bažnyčios vienijimo poreikių. Rinkimų sistema formavosi chaotiškai, kol XI–XIII a. Grigaliaus reformos ir konklavos įvedimas nustatė aiškią tvarką. Grigalius VII buvo pagrindinis šios tvarkos architektas, o XIII a. sistema tapo stabili, veikianti iki šių dienų.