Senajame Testamente dažnai sutinkamas žodis zonah (זונה) pažodžiui reiškia prostitutė arba palaido gyvenimo moteris. Tačiau Biblijos tekstuose šis terminas turi platesnę ir gilesnę reikšmę, apimančią tiek fizinį neištikimumą, tiek dvasinį nuklydimą nuo Dievo.
Rahaba iš Jericho yra viena žinomiausių zonah pavyzdžių. Jozuės knygoje rašoma:
“Jozuė… išsiuntė du vyrus žvalgų, sakydamas: Eikite ir apsižvalgykite Jeriche. Jie nuėjo ir atėjo į zonah vardu Rahabos namus ir ten apsistojo.” (Joz 2, 1)
Nors Rahaba buvo prostitutė, jos tikėjimas ir pagalba izraelitams išgelbėjo ją ir jos šeimą. Laiške Žydams ji minima kaip tikėjimo pavyzdys:
“Tikėjimu Rahaba, prostitutė, nežuvo drauge su netikinčiaisiais…” (Žyd 11, 31)
Neištikimas Izraelis
Zonah taip pat vartojama perkeltine prasme apibūdinti Izraelio tautos neištikimybę Dievui. Pranašai dažnai vaizdavo Izraelį kaip neištikimą žmoną ar prostitutę, kuri „ištvirkauja“ su stabais:
“Izraelis ištvirkavo, apleido savo Viešpatį.” (Ozėjo 1, 2)
“Tu, ištikimybės laužytoja, kaip zonah, bėgioji paskui svetimus dievus.” (Jeremijo 3, 1)
Ozėjo knygoje pats pranašas, paklusdamas Dievui, vedė moterį, kuri buvo zonah, taip parodydamas Dievo meilę net ir neištikimai tautai:
“Viešpats kalbėjo Ozėjui: ‘Eik ir imk sau žmoną, kuri yra zonah, ir vaikų iš neištikimybės. Nes šalis ištvirkavo, palikusi Viešpatį.'” (Oz 1, 2)
Biblijoje kartais minimas ir kitas terminas – kedeshah. Tai reiškė šventikų prostitutę, dalyvavusią pagonių šventyklose ritualiniuose lytiniuose aktuose. Pavyzdžiui, Pradžios 38 skyriuje, kai kalbama apie Judą ir Tamarą:
“Jis manė, kad ji yra kedeshah, nes ji buvo prisidengusi.” (Pr 38, 15)
Kedeshah – religinė prostitutė, zonah – pasaulietinė.
Nors zonah visada simbolizuoja nuodėmę, Senasis Testamentas kartu liudija Dievo gailestingumą. Tokios moterys, kaip Rahaba, ar net visa tauta, nors ir nuklydusi, gali grįžti pas Dievą:
“Sugrįžk, Izraeli, pas Viešpatį savo Dievą!” (Oz 14, 2)
Zonah yra priminimas, kad žmogus, net sunkiai nusidėjęs, nėra prarastas, jei ieško Dievo gailestingumo. Kaip Rahaba tapo tikėjimo pavyzdžiu, taip ir kiekvienas, kuris nuoširdžiai atgailauja, gali būti priimtas ir atnaujintas.