Vienuolystė yra ypatingas pašaukimas, reikalaujantis dvasinės brandos, pasiaukojimo ir gilaus tikėjimo. Tapti vienuoliu yra ilgas procesas, apimantis tiek asmeninį dvasinį išgyvenimą, tiek formalias procedūras, kurias nustato Bažnyčia. Šis pašaukimas yra skirtas tiems, kurie jaučiasi raginami visą gyvenimą skirti Dievui per maldą, darbą ir tarnystę.
Kaip suprasti, kad gali tapti vienuoliu?
- Dvasinis pašaukimas: Tapti vienuoliu pirmiausia reiškia pajusti vidinį Dievo kvietimą. Tai gali būti per maldą, meditaciją ar kitus dvasinius išgyvenimus. Dažnai žmogus jaučia gilų norą tarnauti Dievui ir žmonėms, atsižadėdamas pasaulietinių malonumų, siekdamas gilesnio dvasinio gyvenimo.
- Norai ir troškimai: Jei žmogus jaučia, kad pasaulietinis gyvenimas nebeatitinka jo vertybių, jei ieško gilesnio gyvenimo prasmės Dievo akivaizdoje, tai gali būti ženklas, kad jis yra pasirengęs vienuolystei.
- Dvasinio patarėjo pagalba: Daugeliui žmonių šis pašaukimas tampa aiškesnis per dvasinio patarėjo konsultacijas. Dvasininkas ar vienuolis gali padėti suprasti, ar šis kelias yra teisingas, ir suteikti gaires, kaip geriausiai jį eiti.
Bažnyčios reikalavimai norint tapti vienuoliu
- Pirmiausia reikia pasiryžimo ir laiko apmąstymui: Prieš tapdamas vienuoliu, asmuo turi skirti laiko gilinti savo tikėjimą, dalyvauti bažnyčios gyvenime, melstis ir atidžiai apmąstyti šį sprendimą.
- Noviciatas: Tai laikotarpis, kai kandidatas į vienuolystę gyvena vienuolyne kaip naujokas (novicius), įgyja žinių apie vienuolyno gyvenimą, taisykles ir discipliną. Šis etapas paprastai trunka nuo vienerių iki dvejų metų ir yra skirtas pasiruošti visam gyvenimui vienuolyne.
- Laikinieji įžadai: Po noviciato kandidatas duoda laikinus įžadus, paprastai nuo trejų iki šešerių metų, per kuriuos toliau tęsia dvasinį ugdymą ir vienuolyno gyvenimą.
- Amžini įžadai: Galiausiai, po tam tikro laiko, vienuolis duoda amžinuosius įžadus, kuriais jis įsipareigoja visam laikui laikytis skaistumo, neturto ir klusnumo.
Ką apie vienuolystę sako šventieji raštai?
Naujasis Testamentas parodo įvairius asmenis, kurie pasišventė Dievui. Jėzus kvietė žmones sekti paskui Jį ir palikti viską, ką turi, dėl Dievo Karalystės. Vienas iš pavyzdžių yra Mato 19:21, kur Jėzus sako: „Jei nori būti tobulas, eik, parduok, ką turi, ir atiduok vargšams, ir turėsi lobį danguje. Tada ateik ir sek paskui mane.“ Tai kvietimas visiškai atsisakyti pasaulietinių vertybių ir gyventi Dievui.
Šventasis Paulius taip pat ragina žmones tarnauti Dievui visa širdimi. Pirmajame laiške korintiečiams (1 Kor 7:32-35) jis kalba apie dvasinio gyvenimo svarbą ir skatina žmones likti nesusituokusiais, kad galėtų visiškai atsiduoti Viešpaties tarnystei.
Religiniai tekstai ir istorija
Vienuolystės ištakos siekia ankstyvąjį krikščionybės laikotarpį, kai pirmieji atsiskyrėliai, tokie kaip šventasis Antanas Didysis, pasitraukė į dykumas, siekdami gyventi maldoje ir atsiskyrime. Iš šių pirmųjų vienuolių atsirado įvairūs vienuolynų judėjimai.
Šventasis Benediktas, laikomas Vakarų vienuolystės tėvu, savo „Reguloje“ pateikė gaires, kaip vienuoliai turėtų gyventi – meldžiantis, dirbant ir laikantis griežtos disciplinos. Benediktino įžadai apima neturtą, skaistumą ir klusnumą – trys pagrindiniai įsipareigojimai, kuriuos prisiima visi vienuoliai.
Šventasis Pranciškus Asyžietis ir šventasis Dominykas taip pat sukūrė savo vienuolijų taisykles, skatindami neturto, tarnystės ir dvasinės atsidavimo vertybes.
Dvasinis pasiruošimas
Vienuolystės kelias reikalauja gilaus vidinio pasiruošimo, kurį galima ugdyti per:
- Malda ir meditacija – malda padeda suprasti, ar tai tikrasis pašaukimas.
- Dvasinio gyvenimo gilinimą – dalyvavimas Bažnyčios gyvenime, dažnas Eucharistijos priėmimas ir nuodėmių išpažintis padeda susikurti tvirtą ryšį su Dievu.
- Atsisakymas pasaulio malonumų – vienuoliai dažnai atsisako materialinių vertybių, kad galėtų gyventi paprastą ir dvasinį gyvenimą.
Vienuolystė nėra paprastas kelias, bet tai yra giliai prasmingas gyvenimas tiems, kurie jaučia tikrą pašaukimą gyventi Dievui ir tarnauti žmonėms.
Vienuolystės kelias dažnai apibūdinamas kaip „siauru vartų ir ankštu keliu“ (Mt 7,14), reikalaujantis nuolatinio savęs aukojimo ir pasišventimo. Svarbu suprasti, kad tai nėra spontaniškas sprendimas, o ilgas procesas, apimantis savęs pažinimą ir dvasinį augimą. Daugelis vienuolynų siūlo laikotarpį, vadinamą noviciatu, kuris trunka nuo vienerių iki trejų metų. Šiuo metu būsimas vienuolis gyvena bendruomenėje, dalyvauja bendrose maldose, atlieka įvairius darbus ir gilina savo dvasinį gyvenimą, vadovaujamas patyrusių vienuolių. Po noviciato seka profesija, kai vienuolis viešai duoda įžadus skurdui, paklusnumui ir tyrumui. Šie įžadai nėra tik žodžiai, bet gyvenimo būdas, reikalaujantis nuolatinio sąmoningo pasirinkimo sekti Kristumi.Kai kurie vienuolynai reikalauja ilgesnio laikotarpio, prieš suteikiant amžinuosius įžadus. Šis kelias gali būti kupinas iššūkių ir dvasinių kovų, tačiau tuo pačiu metu teikia neapsakomą džiaugsmą ir ramybę, atrasti Dievą ir Jo meilę. Šv. Augustinas rašė: „Mūsų širdis neramus, kol nesurasime ramybės Dieve.“ Vienuolystė gali būti būdas atrasti šią ramybę ir pasidalinti ja su kitais. Tačiau svarbu atsiminti, kad vienuolystė nėra pabėgimas nuo pasaulio, o veikiau gilesnis įsitraukimas į jį per maldą ir tarnystę. Tai pašaukimas, apimantis visą gyvenimą, reikalaujantis drąsos, nuolankumo ir tvirto tikėjimo. Tikėjimas, kaip sakoma Hebrajų laiške 11,1: „Tikėjimas – tai vilties tikrovės ir nematomų dalykų įrodymas.“ Šis tikėjimas ir yra pagrindas, ant kurio statomas vienuolio gyvenimas.