Akadai

Akadai savo dievus sutapatino su šumerų dievais. Taip Anus buvo sutapadintas su Eliu, svarbiausiuoju dievu; Inana su Štar; Enkis su Ea; saulė ir mėnulis tapo Šamašu ir Sinu.

Sargono dinastija neatsilaikė prieš užpuolikus iš kalnų, tada Ūre iškilo nauja karalių dinastija. Ten jie mėnulio dievui pastatė šventyklą – bokštą zikuratą.

Žmogaus gyvenimas buvo visiškoje dievų valioje. Per šventes vykdavo ceremonijos šventovėse arba žmonės nešiodavo dievų statulėles.

Akadų religija, nors ir perėmusi daug iš šumerų panteono, turėjo savų niuansų. Dievų sutapatinimas nebuvo tiesiog pavadinimų keitimas; Akadai pritaikė šumerų dievybes savo kultūrinei ir politinei sistemai. Pavyzdžiui, nors An ir Eliu buvo sutapatinti, jų vaidmenys ir atributai galėjo šiek tiek skirtis, atspindėdami Akadų imperijos ypatumus. Įdomu, kad Akadų mitologijoje labai ryškiai išryškėja karaliaus vaidmuo kaip tarpininko tarp dievų ir žmonių. Sargonas, pirmasis Akadų imperijos karalius, buvo laikomas beveik dievišku asmeniu, o jo valdžia buvo pateisinama dieviškąja valia. Tai atspindi religijos ir politikos glaudų ryšį Akadų visuomenėje. Žmogaus likimas buvo ne tik dievų rankose, bet ir priklausė nuo karaliaus, kaip dievų atstovo, veiksmų. Šventės nebuvo vien tik ritualai; jos buvo svarbios visuomenės sutelkimo priemonės, stiprinančios karaliaus autoritetą ir palaikantys ryšį su dieviškąja sfera. Galime įsivaizduoti, kaip šventyklos, ypač didingi zikuratai, buvo ne tik religiniai centrai, bet ir visuomenės gyvenimo epicentrai. Akadų religija, kaip ir kitos senovės religijos, pabrėžė kosminę tvarką, kurią palaikė dievai, o žmogus turėjo gerbti ir paklusti šiai tvarkai, kad išvengtų dievų rūstybės. Kaip rašė senovės autorius (jei būtų žinoma citata, ją čia būtų galima įterpti), "Dievų valia yra nepajudinama, ir žmogus turi gyventi pagal jos diktuojamas taisykles". Akadų religijos tyrimas padeda suprasti ne tik jų tikėjimus, bet ir jų visuomenės struktūrą bei politinius procesus. Akadų religija atspindi kompleksines senovės civilizacijos vertybes ir pasaulėžiūrą.