Agamų sūtros

Agamų sūtros (skr. Āgama, pali Nikāya) yra ankstyvieji budistiniai raštai, sudarantys pagrindinę dalį Sutta Pitaka („Sūtrų krepšelio“) Tipitaka („Trijų krepšelių“) kanone, kuris yra šventasis theravados budizmo tekstas. Šios sūtros laikomos artimiausiomis istorinio Budos (Siddhartha Gautama) mokymams, užrašytais maždaug I a. pr. Kr. Šri Lankoje, pali kalba. Jos skiriasi nuo vėlesnių mahajanos sūtrų, kurios pabrėžia bodhisatvos kelią ir transcendentinę išmintį. Agamų sūtros yra praktinio pobūdžio, orientuotos į kasdienį dvasinį gyvenimą, moralę, meditaciją ir išsivadavimą iš kančios (nirvaną).

Agamų sūtros atitinka penkias Nikāyas theravados tradicijoje, o jų atitikmenys randami kinų ir sanskrito kanonuose, kur jos vadinamos Āgama. Šios sūtros yra:

  1. Dīgha Nikāya („Ilgųjų sūtrų rinkinys“) – 34 ilgos sūtros, apimančios filosofinius, kosmologinius ir etinius mokymus.
  2. Majjhima Nikāya („Vidutinio ilgio sūtrų rinkinys“) – 152 sūtros, skirtos praktiniam mokymui ir meditacijai.
  3. Saṃyutta Nikāya („Susietų sūtrų rinkinys“) – tūkstančiai trumpų sūtrų, sugrupuotų pagal temas, pvz., penkių agregatų ar kilnaus aštuonialypio kelio.
  4. Aṅguttara Nikāya („Skaičiais sutvarkytų sūtrų rinkinys“) – sūtros, išdėstytos pagal skaitmeninę tvarką (nuo vieno iki vienuolikos punktų).
  5. Khuddaka Nikāya („Mažų tekstų rinkinys“) – įvairūs tekstai, įskaitant Dhammapada, Sutta Nipata ir kt.

Šios sūtros buvo perduodamos žodžiu kelis šimtmečius po Budos mirties (apie 483 m. pr. Kr.), kol buvo užrašytos. Jos atspindi Budos mokymus, skirtus vienuoliams, pasauliečiams ir net nebudistams, pabrėždamos keturias tauriąsias tiesas, kilniąjį aštuonialypį kelią ir meditacijos praktikas.


Kodėl Agamų sūtros svarbios?

Agamų sūtros yra pagrindinis theravados budizmo šaltinis, naudojamas Šri Lankoje, Tailande, Mianmare ir kitose Pietryčių Azijos šalyse. Jos laikomos autentiškiausiu Budos žodžiu (buddhavacana), nes, skirtingai nei mahajanos sūtros, jos mažiau paveiktos vėlesnių filosofinių interpretacijų. Sūtros moko, kaip pasiekti nirvaną per dorybę (sīla), meditaciją (samādhi) ir išmintį (paññā). Jos taip pat yra istorinis šaltinis, atskleidžiantis senovės Indijos visuomenės, religijos ir kultūros kontekstą.


Citatos iš Agamų sūtrų

Žemiau pateikiu keletą svarbių citatų iš skirtingų Nikāya rinkinių, atspindinčių jų mokymus. Citatos pateikiamos iš pali kanono vertimų į anglų kalbą (dažniausiai Bhikkhu Bodhi ar Maurice Walshe vertimai), adaptuotos į lietuvių kalbą, išlaikant originalų turinį.

1. Dīgha Nikāya: Mahāparinibbāna Sutta (DN 16) – Budos paskutiniai mokymai

  • Citata: „Būkite sau šviesa, būkite sau prieglobstis, neturėkite kito prieglobsčio. Tegul Dhamma būna jūsų šviesa, tegul Dhamma būna jūsų prieglobstis, neturėkite kito prieglobsčio.“ (DN 16.2.26)
  • Kontekstas: Prieš savo mirtį (parinirvaną) Buda ragina mokinius pasikliauti savimi ir jo mokymu (Dhamma), o ne išoriniais autoritetais. Ši sūtra yra viena svarbiausių, aprašanti Budos paskutinius gyvenimo mėnesius.
  • Reikšmė: Pabrėžiama savarankiškumo ir Dhammos svarba dvasiniame kelyje.

2. Majjhima Nikāya: Satipaṭṭhāna Sutta (MN 10) – Sąmoningumo pagrindai

  • Citata: „Yra šis vienintelis kelias, vienuoliai, būtybių apsivalymui, liūdesio ir raudos įveikimui, skausmo ir sielvarto sunaikinimui, tikrojo kelio pasiekimui, nirvanos įgyvendinimui – tai keturi sąmoningumo pagrindai.“ (MN 10.2)
  • Kontekstas: Šioje sūtroje Buda išdėsto keturis sąmoningumo pagrindus (satipaṭṭhāna): kūno, pojūčių, proto ir proto objektų stebėjimą. Tai pagrindinė meditacijos instrukcija.
  • Reikšmė: Sūtra yra meditacijos praktikos pagrindas, ypač vipassana (įžvalgos meditacijos).

3. Saṃyutta Nikāya: Anatta-lakkhaṇa Sutta (SN 22.59) – Nesavastingumo doktrina

  • Citata: „Forma, vienuoliai, nėra savastis. Jei forma būtų savastis, ji nebūtų linkusi į kančią, ir būtų įmanoma pasakyti: ‘Tegul mano forma būna tokia ar kitokia.’ Bet kadangi forma nėra savastis, ji linkusi į kančią, ir neįmanoma pasakyti: ‘Tegul mano forma būna tokia ar kitokia.’“ (SN 22.59)
  • Kontekstas: Šioje sūtroje Buda aiškina nesavastingumo (anatta) principą, teigdamas, kad penki agregatai (forma, pojūtis, suvokimas, mentaliniai dariniai, sąmonė) nėra „aš“.
  • Reikšmė: Nesavastingumo supratimas yra esminis žingsnis link išsivadavimo iš kančios.

4. Aṅguttara Nikāya: Upaddha Sutta (AN 5.57) – Draugystės svarba

  • Citata: „Ne pusė, o visas šventas gyvenimas, Ananda, yra draugystė, bendravimas ir ryšys su gerais draugais. Kai vienuolis turi gerą draugą, tikėtina, kad jis ugdys ir praktikuos kilniąjį aštuonialypį kelią.“ (AN 5.57)
  • Kontekstas: Buda pabrėžia, kaip svarbu turėti dvasinius draugus (kalyāṇa-mitta), kurie įkvepia ir padeda eiti keliu.
  • Reikšmė: Sūtra pabrėžia bendruomenės (sangha) ir gerų draugų svarbą dvasinėje praktikoje.

5. Khuddaka Nikāya: Dhammapada (Dhp 183) – Budos mokymo esmė

  • Citata: „Vengti viso blogio, puoselėti gėrį, valyti savo protą – tai Budų mokymas.“ (Dhp 183)
  • Kontekstas: Dhammapada yra populiariausias Agamų tekstas, sudarytas iš 423 eilučių, apimančių etiką, meditaciją ir išmintį. Ši eilutė apibendrina Budos mokymo esmę.
  • Reikšmė: Trumpai ir aiškiai išdėstoma budizmo praktikos šerdis.

6. Khuddaka Nikāya: Sutta Nipāta (Sn 4.11) – Kalahavivāda Sutta

  • Citata: „Iš kur kyla ginčai, kivirčai, raudos, liūdesys, savanaudiškumas, puikybė ir išdidumas? Iš kur kyla šie dalykai?“ – „Jie kyla iš to, kas brangu, iš troškimų, iš prisirišimų.“ (Sn 4.11)
  • Kontekstas: Šioje sūtroje Buda aiškina konfliktų priežastis, siejamas su prisirišimu ir troškimais.
  • Reikšmė: Sūtra moko, kad kančios šaltinis yra prisirišimas, o išsivadavimas pasiekiamas per atsisakymą.

Agamų sūtrų struktūra ir turinys

Kiekviena Nikāya turi skirtingą stilių ir tikslą:

  • Dīgha Nikāya: Ilgos, naratyvinės sūtros, dažnai skirtos ginčams su kitomis religijomis ar kosmologiniams klausimams. Pvz., Brahmajāla Sutta (DN 1) analizuoja 62 klaidingas filosofines pažiūras.
  • Majjhima Nikāya: Praktinės sūtros, skirtos vienuoliams ir pasauliečiams. Pvz., Anapanasati Sutta (MN 118) moko sąmoningo kvėpavimo meditacijos.
  • Saṃyutta Nikāya: Tematiškai sugrupuotos trumpos sūtros, idealios gilintis į konkrečias doktrinas, pvz., penkių agregatų ar priežastinio ryšio (paticcasamuppāda).
  • Aṅguttara Nikāya: Sistemingai išdėstytos sūtros, lengvai įsimenamos. Pvz., AN 4.170 moko apie keturis meditacijos lygius (jhāna).
  • Khuddaka Nikāya: Poetiniai ir įvairūs tekstai, įskaitant Theragāthā (vienuolių eilės) ir Therīgāthā (vienuolių eilės).

Skirtumai tarp Agamų ir mahajanos sūtrų

Nors Agamų sūtros ir mahajanos sūtros (pvz., Lotoso sūtra ar Širdies sūtra) kyla iš Budos mokymų, jos skiriasi:

  • Fokusas: Agamų sūtros pabrėžia asmeninį išsivadavimą (arhatą), mahajanos sūtros – bodhisatvos kelią visų būtybių išgelbėjimui.
  • Stilius: Agamų sūtros yra paprastesnės, orientuotos į praktiką; mahajanos sūtros dažnai filosofinės, su kosminiais vaizdiniais.
  • Laikas: Agamų sūtros datuojamos anksčiau (apie V–I a. pr. Kr.), mahajanos sūtros atsirado vėliau (I a. pr. Kr.–I a. po Kr.).