Kas yra Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigos

Po Vatikano II Susirinkimo (1962–1965 m.) Katalikų Bažnyčia, siekdama atnaujinti savo liturginį ir pastoracinį gyvenimą, atsigręžė į turtingą ankstyvosios Bažnyčios patirtį. Vienas reikšmingiausių šio atsinaujinimo vaisių – Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigų (RCIA), lotyniškai Ordo Initiationis Christianae Adultorum (RCIA), atkūrimas ir įdiegimas. Tai struktūruotas ir laipsniškas procesas, skirtas suaugusiesiems, norintiems tapti Katalikų Bažnyčios nariais.

SĮA yra ne šiaip mokymo kursas, o kelionė, kurios metu žmogus, lydimas bendruomenės, palaipsniui artėja prie tikėjimo, atsivertimo ir visiško įsijungimo į Bažnyčios gyvenimą per Krikšto, Sutvirtinimo ir Eucharistijos sakramentus. Šis procesas remiasi ankstyvosios Bažnyčios katechumenato modeliu, pabrėždamas:

  • Laipsniškumą: Tikėjimas ir atsivertimas yra procesas, reikalaujantis laiko apmąstymams, maldai ir augimui.
  • Bendruomeniškumą: Kandidatas nėra vienas; jį palaiko, moko ir meldžiasi už jį visa parapijos bendruomenė, ypač laiduotojai (krikštatėviai) ir katechetai.
  • Liturgiją: Svarbiausi kelionės etapai pažymimi specialiomis liturginėmis apeigomis, kurios padeda kandidatui ir bendruomenei patirti Dievo veikimą.
  • Mokymą (Katechezę): Kandidatai supažindinami su krikščionių tikėjimo tiesomis, Šventuoju Raštu, Bažnyčios mokymu ir krikščioniško gyvenimo praktika.
  • Dvasinį ugdymą: Dėmesys skiriamas asmeninei maldai, sąžinės ugdymui ir dvasiniam augimui.

SĮA procesas skirtas kelioms grupėms žmonių:

  1. Nekrikštytiems suaugusiesiems: Tai pagrindinė grupė, kuriems SĮA suteikia visus įkrikščioninimo sakramentus (Krikštą, Sutvirtinimą, Eucharistiją).
  2. Kitose krikščioniškose bendruomenėse krikštytiems suaugusiesiems: Tiems, kurie buvo pakrikštyti kitose krikščionių konfesijose (pvz., protestantų) ir nori tapti Katalikų Bažnyčios nariais. Jiems paprastai neteikiamas Krikštas (jei jis buvo galiojantis), bet jie ruošiasi priimti Atgailos sakramentą, Sutvirtinimą ir Eucharistiją bei būti priimti į visišką Bažnyčios bendrystę.
  3. Katalikų Bažnyčioje krikštytiems, bet neįkrikščionintiems suaugusiesiems: Tiems, kurie buvo pakrikštyti kūdikystėje, bet dėl įvairių priežasčių negavo kitų įkrikščioninimo sakramentų (Sutvirtinimo, Pirmosios Komunijos) ir nebuvo katechizuoti.

RCIA procesas yra padalintas į keturias pagrindines pakopas, kiekviena iš jų turi savo tikslą ir yra pažymima specifinėmis liturginėmis apeigomis:

  1. Prekatechumenatas (Domėjimosi arba Tyrimo laikotarpis):
    • Tikslas: Tai pradinis etapas, kai besidomintys asmenys užduoda klausimus, ieško informacijos apie krikščionybę ir Katalikų Bažnyčią. Nėra formalaus įsipareigojimo.
    • Veikla: Neformalūs susitikimai, pokalbiai, dalijimasis tikėjimo liudijimais, pirmieji atsakymai į klausimus.
    • Apeigos: Šis etapas baigiamas Priėmimo į katechumenatą apeigomis, per kurias kandidatai viešai išreiškia norą tapti krikščionimis, o Bažnyčia juos priima kaip katechumenus. Jie pažymimi kryžiaus ženklu.
  2. Katechumenatas:
    • Tikslas: Tai ilgiausias SĮA etapas, skirtas nuodugniam ir sistemingam tikėjimo mokymui, dvasiniam ugdymui ir įsijungimui į bendruomenės gyvenimą.
    • Veikla: Reguliarūs katechezės užsiėmimai (Šventojo Rašto studijos, Bažnyčios mokymo aiškinimas), dalyvavimas Žodžio liturgijoje per Mišias, malda, bendruomeniniai susitikimai, moralinis ugdymas. Katechumenus lydi laiduotojai.
    • Apeigos: Šio etapo pabaigoje, dažniausiai pirmąjį Gavėnios sekmadienį, vyksta Išrinkimo arba Vardo įrašymo apeigos. Vyskupas (ar jo delegatas) priima katechumenus, pasirengusius artimiausiu metu priimti įkrikščioninimo sakramentus. Nuo šiol jie vadinami išrinktaisiais (electi) arba besiruošiančiaisiais (competentes).
  3. Apsivalymo ir Nušvitimo laikotarpis:
    • Tikslas: Šis etapas sutampa su Gavėnia ir yra skirtas intensyviam dvasiniam pasiruošimui Krikštui. Tai vidinio apsivalymo, atgailos ir maldos laikas.
    • Veikla: Dėmesys sutelkiamas į maldą, pasninką, išmaldą. Išrinktieji giliau apmąsto savo gyvenimą Kristaus šviesoje.
    • Apeigos: Šiuo laikotarpiu vyksta kelios svarbios apeigos:
      • Egzaminavimai (Skrutinijos): Trys specialios maldos už išrinktuosius, vykstančios Gavėnios sekmadieniais per Mišias. Jų tikslas – atskleisti tai, kas silpna ir nuodėminga, kad būtų išgydyta, ir tai, kas gera ir šventa, kad būtų sustiprinta.
      • Tikėjimo išpažinimo (Kredo) ir „Tėve mūsų“ maldos perdavimas: Bažnyčia iškilmingai perduoda išrinktiesiems šias pamatines krikščioniško tikėjimo maldas ir tiesas.
    • Kulminacija: Šis etapas baigiasi Įkrikščioninimo sakramentų šventimu per Velyknakčio vigiliją. Išrinktieji priima Krikštą, Sutvirtinimą ir pirmą kartą dalyvauja Eucharistijoje. Jie tampa visaverčiais Bažnyčios nariais – neofitais (naujai pakrikštytaisiais).
  4. Mistagogija (Įvesdinimas į slėpinius):
    • Tikslas: Tai laikotarpis po įkrikščioninimo sakramentų priėmimo (dažniausiai Velykų laikas iki Sekminių), skirtas gilesniam patirtų sakramentų slėpinių apmąstymui ir įsijungimui į kasdienį krikščionišką gyvenimą bei Bažnyčios misiją.
    • Veikla: Neofitai, padedami bendruomenės, mokosi gyventi kaip krikščionys pasaulyje, giliau supranta sakramentų reikšmę savo gyvenime, aktyviai dalyvauja parapijos veikloje.
    • Apeigos: Nors nėra specifinių didelių apeigų, šis laikotarpis gali būti pažymimas bendruomeniniais susitikimais, malda, dalijimusi.

Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigos yra gyvybiškai svarbios šiuolaikinei Bažnyčiai:

  • Evangelizacija: Tai veiksmingas būdas skelbti Evangeliją ir kviesti žmones į tikėjimą.
  • Suaugusiųjų tikėjimo ugdymas: Pripažįstama, kad tikėjimas yra asmeninis ir sąmoningas apsisprendimas, reikalaujantis brandaus pasiruošimo.
  • Parapijos atnaujinimas: RCIA procesas įtraukia visą parapijos bendruomenę, skatina ją pačią atnaujinti savo tikėjimą ir tapti svetingesne.
  • Sąmoninga narystė Bažnyčioje: Per RCIA praėję žmonės dažnai tampa aktyviais ir sąmoningais Bažnyčios nariais.

RCIA yra gražus ir prasmingas kelias, atspindintis Bažnyčios motinišką rūpestį tais, kurie ieško Dievo ir nori tapti Jo vaikais. Tai kelionė, kuri keičia ne tik kandidato, bet ir visos jį priimančios bendruomenės gyvenimą.