Sielos kelias į Dievą

Bonaventūra (apie 1217–1274), pranciškonų ordino generolas, filosofas ir teologas, yra viena ryškiausių viduramžių krikščioniškosios minties figūrų. Jo veikalas Itinerarium mentis in Deum (Sielos kelias į Dievą), parašytas 1259 m., laikomas vienu svarbiausių mistinės teologijos tekstų. Šiame kūrinyje Bonaventūra suderina Šv. Augustino mistiką, pabrėžiančią vidinį Dievo ieškojimą, su Šv. Tomo Akviniečio scholastine sistema, siekiančia racionaliai pagrįsti tikėjimą. Sielos kelias į Dievą yra ne tik teologinis traktatas, bet ir dvasinis vadovas, kviečiantis skaitytoją keliauti per kūriniją, sielą ir galiausiai pasiekti Dievo kontempliaciją.

Itinerarium mentis in Deum buvo parašytas po Bonaventūros apsilankymo La Verna kalne, kur, kaip manoma, Šv. Pranciškus Asyžietis gavo stigmas. Ši vieta įkvėpė Bonaventūrą apmąstyti dvasinį pakilimą, kuris atspindi Pranciškaus dvasingumą. Kūrinys susideda iš septynių skyrių, kuriuose išdėstomas sielos kelias per tris pagrindinius etapus:

  1. Išorinis pasaulis (kūrinija) – Dievo pėdsakų matymas gamtoje ir materialiame pasaulyje.
  2. Vidus (siela) – Dievo atspindžio ieškojimas žmogaus sielos gebėjimuose: atmintyje, intelekte ir valioje.
  3. Virš sielos (Dievas) – mistinis susivienijimas su Dievu per kontempliaciją ir malonę.

Bonaventūra remiasi Šv. Augustino idėjomis, ypač jo trejybinės sielos samprata, ir neoplatonizmo tradicija, pabrėžiančia pakopomis vykstantį sielos kilimą link dieviškosios tikrovės. Kiekvienas etapas atitinka vis gilesnį Dievo pažinimą, pradedant nuo Jo buvimo ženklų kūrinijoje ir baigiant tiesiogine vienybe su Juo.

Pagrindinės temos

Dievo buvimo ženklai kūrinijoje

Bonaventūra teigia, kad materialus pasaulis yra tarsi knyga, kurioje galima įžvelgti Dievo pėdsakus (vestigia). Kūriniai atspindi Dievo grožį, tvarką ir gerumą. Pavyzdžiui, jis aptaria, kaip gamtos harmonija ir grožis liudija Dievo išmintį. Šis požiūris atspindi pranciškoniškąją pagarbą kūrinijai, matomai Šv. Pranciškaus „Saulės giesmėje“.

Sielos gebėjimai kaip Dievo atspindys

Antrajame etape Bonaventūra nagrinėja žmogaus sielą kaip Dievo paveikslą (imago Dei). Jis pabrėžia, kad atmintis, intelektas ir valia yra trejybiniai sielos aspektai, atspindintys Švenčiausiąją Trejybę. Per savirefleksiją ir maldą žmogus gali atrasti Dievą savo sielos gelmėse. Ši idėja artima Šv. Augustino mokymui apie vidinį Dievo ieškojimą (Deus interior intimo meo – „Dievas arčiau manęs nei aš pats“).

Paskutiniuose skyriuose Bonaventūra aprašo sielos peržengimą savęs ribų, kai ji, apšviesta dieviškosios malonės, pasineria į mistinį Dievo kontempliavimą. Šis etapas reikalauja atsisakyti racionalaus mąstymo ir pasinerti į „tamsiąją naktį“, kurią Bonaventūra vadina excessus mentis (sielos išėjimu). Čia žmogus patiria Dievą ne per žinojimą, o per meilę ir malonę.

Sielos kelias į Dievą turėjo didelę įtaką tiek viduramžių teologijai, tiek krikščioniškajai mistikai. Bonaventūros sintezė tarp mistinio ir scholastinio požiūrių padėjo sujungti racionalųjį tikėjimo pagrindimą su dvasiniu patyrimu. Kūrinys taip pat atspindi pranciškoniškąją tradiciją, pabrėžiančią paprastumą, nuolankumą ir Dievo buvimą visoje kūrinijoje.

Šis veikalas išlieka aktualus ir šiuolaikiniams skaitytojams, ieškantiems dvasinio gilinimosi. Jis kviečia apmąstyti, kaip kasdienybėje – gamtoje, savyje ir santykyje su Dievu – galima atrasti transcendentinį ryšį.

Bonaventūros Sielos kelias į Dievą yra gilus ir įkvepiantis kūrinys, kviečiantis skaitytoją leistis į dvasinę kelionę nuo kūrinijos stebėjimo iki mistinio susivienijimo su Dievu. Jo mokymas apie Dievo buvimą visur – gamtoje, sieloje ir virš sielos – išlieka aktualus ir kviečia šiuolaikinius skaitytojus ieškoti dvasinio ryšio savo gyvenime. Šis veikalas yra ne tik teologinis traktatas, bet ir kvietimas gyventi atvira širdimi, ieškant Dievo kiekviename žingsnyje.