Žydų misticizmo tradicijose, ypač Kabaloje ir apokrifiniuose tekstuose, pragaras (vadinamas Gehena arba Sheolu) vaizduojamas ne kaip vientisa erdvė, o kaip sudėtinga, daugiapakopė struktūra. Ji skirstoma į septynis skyrius, kuriuos įvairūs šaltiniai vadina kambariais, lygiais, vartais arba namais. Kiekvienas iš jų atitinkantį nuodėmių sunkumą ir sielų patiriamą atpildą.
Septyni pragaro aspektai skirtingose tradicijose
1. Septyni „kambariai“ (חַדְרֵי גֵיהִנּוֹם / Chadrei Gehinnom)
Šaltiniai: Talmudas (Eruvin 19a), Midraš Tehilim (11:6)
- Terminas: Heb. חֲדָרִים (chadarim) – „kambariai“.
- Aprašymas: Kiekvienas kambarys atitinka tam tikrą nuodėmių lygį. Sielos keliauja per juos, patirdamos skirtingo intensyvumo kančią.
2. Septyni „lygiai“ (שִׁבְעָה מַדְרֵגוֹת / Shiv’a Madregot)
Šaltiniai: Zoharas (III 254b), kabalistinė literatūra
- Terminas: Heb. מַדְרֵגוֹת (madregot) – „pakopos“ arba „lygiai“.
- Aprašymas: Kiekvienas lygis simbolizuoja vis didesnį atitolimą nuo Dievo šviesos.
3. Pragaro „vartai“ (שַׁעֲרֵי גֵיהִנּוֹם / Sha’arei Gehinnom)
Šaltiniai: Tanachas (Ps 9:14, Job 38:17), apokrifai
- Terminas: Heb. שְׁעָרִים (sha’arim) – „vartai“.
- Aprašymas: Jie žymi ribą tarp gyvenimo ir dvasinės bausmės. Psalmėse minimi „mirties vartai“, o Jobo knygoje – „požemio vartai“.
4. Pragaro „gyliai“ (תַּחְתִּיּוֹת / Tachtijot)
Šaltiniai: Tanachas (Pr 9:18)
- Terminas: Heb. תַּחְתִּית (tachtit) – „gyliai“ arba „duobės“.
- Aprašymas: Tai giliausios pragaro dalys, kur sielos patiria visišką atskirtį nuo Dievo.
5. Septyni „namai“ (בָּתִּים / Batim)
Šaltiniai: Slavų Enocho knyga (40:12)
- Terminas: Aram. בָּתִּין (batin) – „namai“ arba „palatai“.
- Aprašymas: Kiekvienas „namas“ skirtas tam tikrai nuodėmių kategorijai, o juose vyrauja tamsa ir skausmas.
Kas vyksta šiuose skyriuose?
Be septynių kambarių ar lygių vaizdinių, žydų tradicijoje taip pat minimos skirtingos pragaro srities vietos, turinčios savus vardus ir funkcijas. Kiekvienas pragaro lygis susijęs su konkrečiomis nuodėmėmis:
- Sheol – laikina laukimo vieta, ne galutinis pasmerkimas.
- Abaddon – visiškos atskirties nuo Dievo vieta.
- Be’er Shachat ir Bor – erdvės tiems, kurie gyveno be sąžinės.
- Sha’are Mavet – perėjimas į didesnę kančią.
- Tzalmavet – visiškos tamsos zona.
- Gehenna – galutinė apsivalymo ar sunaikinimo vieta.
Kabaloje teigiama, kad kai kurios sielos pragare gali būti išgelbėtos po 12 mėnesių kančios.
Pragaro vartai ir pasaulio pabaiga
Kai kuriuose apokaliptiniuose tekstuose (pvz., Hechalot Rabbati) minimi vartų sargai – dvasinės būtybės, užtikrinančios, kad niekas nepabėgs neatsidavęs teismui.
Taip pat pranašaujama, kad paskutiniaisiais laikais kai kurie pragaro vartai bus atidaryti, išlaisvinant tamsos jėgas prieš galutinį Dievo teismą.
Žydų misticizme pragaras nėra vienalytis – tai hierarchinė struktūra, kurioje:
- Kambariai, lygiai, vartai rodo skirtingą nuodėmių sunkumą.
- Kančia gali būti laikina arba amžina, priklausomai nuo sielos būklės.
- Teisme vis tiek lieka vilties – net pragare gali vykti dvasinis apsivalymas.
Ši struktūra rodo Dievo teisingumą, bet ir gailestingumą, leidžiantį sieloms išmokti iš savo klaidų.