Ortodoksų krikšto išpažinimas kyla iš ankstyvųjų Bažnyčios laikų, kai pirmieji krikščionys prieš krikštą viešai liudydavo atsisakantys senojo gyvenimo, blogio ir šėtono, o kartu išpažindavo tikėjimą į Kristų. Ši praktika remiasi Naujojo Testamento raginimu „atsisakyti senojo žmogaus“ (Ef 4, 22) ir prisijungti prie Kristaus kūno, kuris yra Bažnyčia. Pirmą kartą tokio išpažinimo formos užfiksuotos III–IV amžiaus katechumenų (besiruošiančių krikštui) liturgijose, ypač šv. Hipolito „Apaštališkoje tradicijoje“.
Išpažinimą taria pats krikštijamasis. Jei krikštijamas kūdikis, žodžius sako krikštatėviai, veikiantys kaip vaiko tikėjimo globėjai. Šis išpažinimas yra ne tik krikšto apeigų dalis, bet ir oficialus įstojimas į Bažnyčią bei tikėjimo liudijimas bendruomenei.
Sulaužyti krikšto išpažinimą reiškia sąmoningai atsisakyti tikėjimo arba viešai išsižadėti Kristaus. Ortodoksų teologijoje tai laikoma sunkiu nuopuoliu, tačiau ne galutine bausme. Bažnyčia kviečia sugrįžti per atgailą (išpažintį) ir tikėjimo atnaujinimą. Ortodoksų Bažnyčia pabrėžia Dievo gailestingumą ir ragina ne nubausti, o atkurti nutrūkusį ryšį su Dievu.
Senovės Bažnyčioje prieš krikštą buvo ilgas katechumenato laikotarpis, kai būsimas krikščionis mokėsi tikėjimo tiesų. Tik tada, kai žmogus buvo pasirengęs, jis galėjo viešai atsisakyti šėtono ir išpažinti tikėjimą. Ši tradicija išliko iki šių dienų beveik nepakitusi. Net ir šiandien daugelyje Ortodoksų Bažnyčių prieš krikštą vyksta vadinamasis egzorcizmas – simbolinis piktųjų dvasių išvarymas, pabrėžiant, kad naujasis krikščionis pradeda naują gyvenimą Kristuje.
Ortodoksų krikšto išpažinimo pagrindinė dalis:
Kunigas klausia:
“Ar atsisakai šėtono, visų jo darbų, visų jo angelų, viso jo pasididžiavimo?”
Krikštijamasis atsako (arba krikštatėvis):
“Atsisakau.”
Kunigas:
“Ar susivieni su Kristumi?”
Krikštijamasis:
“Susivieniju.”
Kunigas:
“Ar tiki Juo?”
Krikštijamasis:
“Tikiu Juo kaip Karaliumi ir Dievu.”
Po šio išpažinimo seka Nicėjos–Konstantinopolio tikėjimo išpažinimo (Tikiu) malda, kuria išreiškiamas tikėjimas Švenčiausiąja Trejybe.