Marburgo straipsniai (vok. Marburger Artikel) yra 15 teologinių punktų, suformuluotų 1529 m. spalio 1–4 d. per Marburgo kolokviumą, kuriame Martynas Liuteris, Ulrichas Cvinglis, Martinas Buceris ir kiti reformatoriai diskutavo dėl protestantų doktrinų. Straipsniai buvo parengti siekiant rasti bendrą pagrindą tarp liuteronų ir šveicarų reformatorių, tačiau Eucharistijos klausimas liko neišspręstas. Žemiau pateikiami visi 15 straipsnių su trumpais paaiškinimais.
1. Tikėjimas ir išganymas per Kristų
Aprašymas: Tikėjimas Jėzumi Kristumi yra vienintelis kelias į išganymą, o geri darbai neišgelbsti be tikėjimo.
Reikšmė: Šis straipsnis pabrėžia Reformacijos pagrindą – sola fide (tikėjimas vienintelis). Abi pusės sutiko, kad išganymas priklauso tik nuo tikėjimo, o ne nuo darbų ar Bažnyčios tarpininkavimo.
2. Šventasis Raštas kaip vienintelis autoritetas
Aprašymas: Šventasis Raštas yra vienintelis tikėjimo ir doktrinos šaltinis, o Bažnyčios tradicijos turi būti vertinamos pagal Raštą.
Reikšmė: Sola scriptura principas buvo bendras abiem stovykloms, atmetant popiežiaus ir Bažnyčios tradicijų viršenybę.
3. Dievo Žodžio skelbimas
Aprašymas: Dievo Žodis turi būti skelbiamas gryna forma, be žmogaus pridėtų iškraipymų.
Reikšmė: Reformatoriai pabrėžė būtinybę skelbti Raštą aiškiai ir prieinamai, kritikuodami katalikų pamokslų painumą.
4. Krikštas
Aprašymas: Krikštas yra būtinas sakramentas, per kurį tikintysis įtraukiamas į krikščionių bendruomenę ir gauna Dievo malonę.
Reikšmė: Liuteris ir Cvinglis sutiko dėl krikšto svarbos, tačiau Cvinglis labiau akcentavo jo simbolinę reikšmę, o Liuteris – realų malonės poveikį.
5. Kūdikių krikštas
Aprašymas: Kūdikių krikštas yra teisėtas, nes jis atspindi Dievo malonės iniciatyvą.
Reikšmė: Abi pusės gynė kūdikių krikštą, priešindamiesi anabaptistų pažiūroms, kad krikštas skirtas tik suaugusiems, sąmoningai tikintiems.
6. Viešpaties Vakarienė (Eucharistija)
Aprašymas: Viešpaties Vakarienė yra Kristaus įsteigtas sakramentas, skirtas jo kančios atminimui.
Reikšmė: Šis punktas buvo bendras, tačiau nesutarimai kilo dėl Kristaus buvimo duonoje ir vyne pobūdžio (žr. 15 straipsnį).
7. Bažnyčios drausmė
Aprašymas: Bažnyčia turi teisę ir pareigą taikyti drausmę nariams, kurie nusideda, tačiau tai turi būti daroma su meile.
Reikšmė: Reformatoriai pabrėžė moralinę atsakomybę, tačiau Cvinglis labiau akcentavo bendruomenės savivaldą, o Liuteris – bažnytinę hierarchiją.
8. Nuodėmių atleidimas
Aprašymas: Nuodėmės atleidžiamos per tikėjimą ir atgailą, o ne per Bažnyčios indulgencijas ar darbus.
Reikšmė: Šis straipsnis atmetė katalikų indulgencijų praktiką, pabrėždamas tiesioginį tikinčiojo ryšį su Dievu.
9. Išrinkimas ir predestinacija
Aprašymas: Dievas iš anksto išrenka tuos, kurie bus išganyti, tačiau visi kviečiami tikėti.
Reikšmė: Nors Liuteris buvo atsargus dėl predestinacijos, Cvinglis labiau rėmėsi šia doktrina, paveiktas Augustino raštų.
10. Pasaulietinė valdžia
Aprašymas: Pasaulietinė valdžia yra Dievo įsteigta ir turi būti gerbiama, jei ji neprieštarauja Dievo Žodžiui.
Reikšmė: Reformatoriai sutiko, kad valdžia turi teisę reguliuoti visuomenės gyvenimą, tačiau Cvinglis buvo labiau linkęs remti vietos bendruomenių savivaldą.
11. Krikščionių laisvė
Aprašymas: Krikščionis yra laisvas nuo žmogaus taisyklių, jei jos prieštarauja Raštui, tačiau privalo tarnauti kitiems iš meilės.
Reikšmė: Šis punktas atspindi Liuterio mokymą apie krikščionių laisvę, tačiau buvo priimtinas ir Cvingliui.
12. Bažnyčios tarnystė
Aprašymas: Bažnyčios tarnai (kunigai) turi būti skiriami pagal Rašto principus, o jų pareiga – skelbti Žodį ir teikti sakramentus.
Reikšmė: Abi pusės atmetė katalikų dvasininkų privilegijas, pabrėždamos tarnystės, o ne hierarchijos svarbą.
13. Tradicijų vertinimas
Aprašymas: Žmogaus sukurtos tradicijos (pvz., pasninkai, šventės) nėra privalomos, jei jos neprivalomos pagal Raštą.
Reikšmė: Šis straipsnis kritikavo katalikų ritualus, kurie neturėjo pagrindo Rašte, ir buvo bendras abiem pusėms.
14. Santuoka
Aprašymas: Dvasininkai turi teisę tuoktis, nes celibatas nėra įpareigotas Rašte.
Reikšmė: Abi pusės atmetė privalomą katalikų dvasininkų celibatą, remdamosi Rašto laisve šiuo klausimu.
15. Kristaus buvimas Eucharistijoje
Aprašymas: Nesutarimas dėl Kristaus buvimo Viešpaties Vakarienėje – Liuteris teigė, kad Kristus yra fiziškai (konsubstanciacija), o Cvinglis – kad tik simboliškai.
Reikšmė: Tai buvo vienintelis straipsnis, dėl kurio nepavyko susitarti. Liuteris laikėsi realaus Kristaus buvimo duonoje ir vyne, o Cvinglis Eucharistiją laikė atminimo aktu. Šis nesutarimas užkirto kelią visiškam protestantų susivienijimui.
Marburgo straipsniai buvo svarbus Reformacijos bandymas suvienyti protestantų stovyklas. Nors 14 iš 15 punktų buvo sutarta, Eucharistijos klausimas liko pagrindine kliūtimi. Straipsniai atspindi Reformacijos teologinius prioritetus: Šventojo Rašto autoritetą, tikėjimą kaip išganymo pagrindą ir Bažnyčios reformos būtinybę. Nepaisant nesutarimų, Marburgo kolokviumas, kuriam tarpininkavo Martinas Buceris, padėjo pagrindą vėlesniems protestantų dialogams ir parodė Reformacijos įvairovę bei sudėtingumą.