Kas yra melkitai?

Melkitų Graikų katalikų bažnyčia yra unikali krikščionių bendruomenė, jungianti Rytų krikščionybės tradicijas su visuotine Katalikų Bažnyčios vienybe. Ši bažnyčia, kilusi iš senovės Antiochijos krikščionių bendruomenės, yra viena iš 23 Rytų katalikų bažnyčių, išlaikiusi savo bizantiškąją liturgiją, kultūrą ir dvasinį paveldą, tačiau esanti visiškoje vienybėje su Romos popiežiumi.

Žodis „melkitai“ kilęs iš sirų kalbos žodžio malkāyâ, reiškiančio „karališkasis“ arba „imperatoriškasis“. Šis terminas pradėtas vartoti po Chalkedono susirinkimo 451 m., kai Antiochijos krikščionys, priėmę šio susirinkimo nutarimus, buvo siejami su Bizantijos imperatoriaus pozicija. Melkitai iš pradžių buvo Antiochijos, Aleksandrijos ir Jeruzalės patriarchatų krikščionys, kurie išlaikė ortodoksinę Chalkedono kristologiją, pabrėždami Kristaus dieviškąją ir žmogiškąją prigimtį.

Šiandien Melkitų Graikų katalikų bažnyčia yra Rytų katalikų bendruomenė, praktikuojanti Bizantijos apeigas, tačiau pripažįstanti Romos popiežiaus primatą. Jų liturgija atliekama daugiausia arabų ir graikų kalbomis, o diasporoje – ir kitomis kalbomis, tokiomis kaip anglų, ispanų ar portugalų. Melkitai išsiskiria savo ekumeniniu požiūriu, puoselėdami dialogą tarp katalikų ir ortodoksų, bei stipria arabų krikščionių tapatybe.

Kilmė: Antiochijos krikščionių šaknys

Melkitų šaknys siekia pačias krikščionybės ištakas. Antiochija, buvusi viena svarbiausių Romos imperijos rytinių provincijų, buvo krikščionybės plitimo centras. Būtent Antiochijoje, kaip užrašyta Apaštalų darbuose (Apd 11, 26), Jėzaus sekėjai pirmą kartą buvo pavadinti „krikščionimis“. Antiochijos bažnyčia, vadovaujama apaštalo Petro, tapo vienu iš penkių senovės patriarchatų, kartu su Roma, Konstantinopoliu, Aleksandrija ir Jeruzale.

Per pirmuosius krikščionybės amžius Antiochijos krikščionys formavo savitą liturginę tradiciją, paveiktą tiek graikų, tiek sirų kultūrų. Po Chalkedono susirinkimo Antiochijos bažnyčia suskilo į kelias grupes: chalkedonitus (melkitus), kurie priėmė susirinkimo nutarimus, ir nechalkedonitus (monofizitus), kurie atmetė šią doktriną. Melkitai, kaip chalkedonitai, perėmė Bizantijos liturgiją, o jų apeigos tapo graikiškos kilmės, nors išlaikė vietinius sirų elementus.

Arabų užkariavimai VII a. atskyrė Antiochiją nuo Bizantijos imperijos, ir melkitų bendruomenės pradėjo naudoti arabų kalbą liturgijoje. Nepaisant politinių ir kultūrinių pokyčių, melkitai išlaikė savo krikščioniškąją tapatybę, gyvendami musulmoniškoje aplinkoje.

Istorija: nuo schizmų iki unijos su Roma

Melkitų istorija pažymėta sudėtingais teologiniais ir politiniais pokyčiais. XI a., po Didžiosios schizmos (1054 m.), melkitų bendruomenės, priklausiusios Antiochijos patriarchatui, liko Konstantinopolio įtakos zonoje ir tapo ortodoksiškomis. Tačiau Kryžiaus žygiai (XI–XIII a.) atnešė naujų kontaktų su Vakarų krikščionimis. Šie kontaktai padėjo pagrindą vėlesniam dialogui tarp melkitų ir Romos.

XVII a. dalis Antiochijos patriarchato hierarchų pradėjo siekti unijos su Roma, išlaikydami savo bizantiškąją liturgiją ir tradicijas. 1724 m. Antiochijos patriarchas Kirilas VI oficialiai paskelbė vienybę su Romos popiežiumi, taip įkuriant Melkitų Graikų katalikų bažnyčią. Šis žingsnis sukėlė skilimą: dalis bendruomenės liko ortodoksiška (Antiochijos ortodoksų bažnyčia), o kita dalis tapo katalikiška. Nepaisant skilimo, melkitai katalikai išlaikė savo patriarchalinę struktūrą, vadovaujamą Antiochijos Graikų katalikų patriarcho, kurio rezidencija šiuo metu yra Damaske, Sirijoje.

XIX–XX a. melkitų bendruomenės išplito už Artimųjų Rytų ribų dėl emigracijos į Europą, Šiaurės ir Pietų Ameriką bei Australiją. Šiandien melkitai turi vyskupijas Brazilijoje, JAV, Kanadoje, Meksikoje ir kitur, o jų skaičius pasaulyje siekia apie 1,5 milijono tikinčiųjų.

Liturgija ir kultūra

Melkitų liturgija priklauso Bizantijos apeigų grupei, kurią sudaro Šv. Jono Auksaburnio, Šv. Bazilijaus Didžiojo ir Pirmiau pašventintųjų atnašų liturgijos. Šios apeigos atliekamos arabų kalba, tačiau diasporoje naudojamos ir vietinės kalbos. Melkitų bažnyčiose išlaikyta tradicinė Rytų krikščionių architektūra, ikonos ir giedojimo stiliai, kurie atspindi jų Antiochijos paveldą.

Melkitai taip pat garsėja savo ekumeniniu atvirumu. Jie aktyviai dalyvauja dialoge su ortodoksų bažnyčiomis, siekdami krikščionių vienybės. Jų patriarchai dažnai pabrėžia, kad melkitai yra tiltas tarp Rytų ir Vakarų krikščionybės, jungiantis Romos katalikų universalumą su Bizantijos dvasiniu turtingumu.

Kultūriškai melkitai stipriai susiję su arabų pasauliu. Jie atliko svarbų vaidmenį arabų krikščionių literatūroje, mene ir švietime. Pavyzdžiui, melkitų vienuolynai Sirijoje ir Libane buvo svarbūs rankraščių ir teologinių tekstų saugojimo centrai. Šiandien melkitų bendruomenės puoselėja savo paveldą per mokyklas, labdaros organizacijas ir kultūrinius renginius.

Įdomūs faktai ir istorijos

  1. Patriarcho balsas Romoje: 2005 m., per popiežiaus Jono Pauliaus II laidotuves, Melkitų patriarchas Josifas Absi sužavėjo pasaulį, giedodamas senovinį graikišką himną. Šis momentas simbolizavo melkitų tradicijų gyvybingumą ir jų vietą visuotinėje Bažnyčioje.
  2. Antiochijos kankiniai: Melkitų bažnyčia saugo istorijas apie ankstyvuosius Antiochijos kankinius, tokius kaip šv. Ignacas Antiochietis, kuris II a. buvo nužudytas Romoje. Jo laiškai krikščionių bendruomenėms yra vieni seniausių krikščioniškos teologijos šaltinių.
  3. Kalėdų šventė Damaske: Melkitų katedroje Damaske, pavadintoje „Mergelės Marijos Užmigimo“ vardu, kasmet vyksta įspūdingos Kalėdų ir Velykų apeigos, kurios traukia tiek vietinius, tiek piligrimus, nepaisydami regiono politinių iššūkių.

Šiandien Melkitų Graikų katalikų bažnyčia susiduria su iššūkiais, ypač Artimuosiuose Rytuose, kur karai ir politinis nestabilumas paveikė krikščionių bendruomenes. Sirijoje ir Libane melkitai aktyviai dalyvauja humanitarinėje veikloje, teikdami pagalbą karo pabėgėliams. Diasporoje melkitų parapijos stiprina bendruomenės ryšius per švietimą ir kultūrinius renginius.