Kriminon – tai programa, skirta padėti nuteistiesiems ir buvusiems kaliniams reintegruotis į visuomenę bei sumažinti nusikalstamumo pasikartojimą. Programos pagrindai sukurti remiantis L. Rono Habardo idėjomis, kurios išdėstytos jo darbuose apie moralę, gyvenimo įgūdžius ir žmogaus elgesio priežastis. Kriminon pradžia siejama su mokymais, kurie buvo skirti kalėjimų sistemoms, siekiant skatinti asmeninę atsakomybę ir moralinių vertybių atkūrimą tarp kalinių.
Kriminon veiklos esmė – pasiūlyti mokymus, orientuotus į pagrindinių gyvenimo įgūdžių ugdymą, moralės stiprinimą ir asmeninės atsakomybės supratimą. Vienas pagrindinių programos komponentų yra kursas „Kelias į laimę“, kuris remiasi to paties pavadinimo knyga. Šiame kurse aptariamos etikos normos ir dorybės, kurios, kaip tikima, gali padėti žmogui išvengti nusikalstamo elgesio. Programos dalyviams taip pat siūloma gilintis į bendravimo įgūdžius, konfliktų sprendimą ir sprendimų priėmimą.
Kriminon, kaip ir daugelis kitų panašių programų, sulaukė skirtingų vertinimų. Programos šalininkai teigia, kad ji suteikia kaliniams galimybę keisti savo gyvenimą, įgyti reikalingų įgūdžių ir moralinį pagrindą, kuris leidžia jiems sėkmingiau grįžti į visuomenę. Jie taip pat pabrėžia, kad programa skirta ne tik bausmės atlikimui, bet ir žmogaus vidinio pasaulio keitimui. Tuo tarpu kritikai abejoja programos moksliniu pagrįstumu, teigdami, kad jos metodai dažnai nėra patvirtinti nepriklausomais tyrimais. Skeptikai taip pat kelia klausimų dėl ryšių su scientologijos judėjimu ir teigia, kad programoje gali būti propaguojami tam tikri religinių įsitikinimų elementai, kurie ne visada aiškiai pateikiami dalyviams.
Programos veikla apima įvairių kalėjimų aplankymą, mokymų organizavimą ir individualų darbą su nuteistaisiais. Siekiama padėti dalyviams atpažinti destruktyvius savo elgesio modelius, ugdyti gebėjimą prisiimti atsakomybę už savo veiksmus bei stiprinti motyvaciją keisti gyvenimo kryptį. Etinis šio proceso pagrindas neretai kyla iš L. Rono Habardo tekstų apie moralines vertybes ir žmogaus potencialą. Tačiau kai kurie šaltiniai kelia klausimų dėl programos neutralumo, nes neaišku, kiek jos tikslai yra orientuoti į visuotinį gėrį, o kiek į specifinių religinių idėjų sklaidą.
Biblijoje dažnai pabrėžiama atgaila ir pasikeitimas kaip kelias į tikrąją dvasinę laisvę. Apaštalas Paulius rašė: „Jei kas yra Kristuje, tas yra naujas kūrinys. Kas sena praėjo, štai visa tapo nauja“ (2 Kor 5, 17). Tai iliustruoja, jog žmogaus atsinaujinimas gali būti ne tik socialinis, bet ir giluminis, apimantis visą jo gyvenimo suvokimą. Tačiau svarbu atsižvelgti, ar programos metodai, kaip ir jų siūlomos moralinės vertybės, atitinka platesnį religinių ir dvasinių siekių spektrą.
Kriminon programa susilaukia diskusijų dėl jos veiksmingumo ir etinių aspektų. Kai kuriems ji yra alternatyva tradiciniams kalinių reabilitacijos metodams, o kitiems – kontroversiška iniciatyva, kuri kelia daugiau klausimų nei suteikia atsakymų. Programos ryšys su scientologija ir L. Rono Habardo filosofija tebėra viena iš pagrindinių diskusijų temų, kurią būtina analizuoti siekiant suprasti programos tikslus ir poveikį.