Ganytojiškas kryžius yra tradicinis krikščioniškas simbolis, kuris nuo seno siejamas su vyskupų, patriarchų ir kitų aukšto rango dvasininkų tarnyste. Šis kryžius išsiskiria tuo, kad turi dvi horizontalias skersines, išdėstytas virš vertikalios ašies.
Ganytojiškas kryžius savo forma primena paprastą lotynišką kryžių, tačiau papildyta antra, trumpesne skersine virš pagrindinės. Pagrindinė, žemesnė skersinė žymi Jėzaus ištiestas rankas ant kryžiaus.
Viršutinė, mažesnė skersinė dažnai aiškinama kaip lentelė su užrašu „Jėzus Nazarietis, žydų karalius“ (INRI), kurią Pilotas liepė pritvirtinti prie kryžiaus virš Kristaus galvos.
Krikščioniškoji tradicija, ypač rytų apeigų Bažnyčiose, šią formą vėliau pritaikė kaip dvasinės valdžios ir vyskupo ganytojiškos tarnystės ženklą.
Ganytojiškas kryžius ne tik primena Kristaus kančią, bet ir pabrėžia vyskupo ar patriarcho atsakomybę būti ganytoju savo bendruomenei.
Tai liudija Kristaus žodžiai:
„Ganyk mano avis.“ (Jn 21, 17)
Vyskupas, nešiodamas ganytojišką kryžių, liudija, kad jo pareiga yra vesti tikinčiuosius tikėjimo keliu, stiprinti jų dvasią ir saugoti nuo klaidų. Dvi skersinės simbolizuoja ne tik Kristaus ir jo misijos atminimą, bet ir dvasinės valdžios bei atsakomybės pusiausvyrą.
Ganytojiško kryžiaus vartojimas
Šis kryžius dažniausiai matomas vyskupų herbose, ant liturginių drabužių, ceremoninėse lazdelėse ir kitose bažnytinėse iškilmėse.
- Vakarų Katalikų Bažnyčioje jis naudojamas kaip heraldinis ženklas, žymintis vyskupo rangą.
- Rytų krikščionių tradicijose jis dažnai laikomas procesijose arba statomas virš altorių.
- Stačiatikių ir kai kurių rytų katalikų vyskupai kartais naudoja šį kryžių viešose apeigose kaip palaiminimo ženklą.
Svarbu pažymėti, kad ganytojiškas kryžius su dviem skersinėmis skiriasi nuo popiežiaus kryžiaus, kuris turi tris skersines ir žymi aukščiausią Romos popiežiaus autoritetą.
Ganytojiškas kryžius tebėra gyvas ženklas, primenantis dvasinės tarnystės esmę: būti ne valdančiuoju, bet tarnaujančiuoju ganytoju.
Kaip Kristus sakė: „Kas nori būti pirmas tarp jūsų, tebūna visų tarnas.“ (Mk 10, 44)
Tai iššūkis kiekvienam dvasiniam vadovui – nešti ne valdžios naštą, bet meilės, aukos ir ištikimybės kryžių.