Kas yra Dantės „Pragaro 9 ratai”?

Kai kalbame apie pragarą, dažnai į galvą šauna ne teologiniai traktatai, o Dantės vizija – galinga, vaizdinga, baugi, bet kartu kažkaip artima. Dieviškoji komedija – ne Bažnyčios dogma, o literatūra. Tačiau tiek giliai įaugusi į Vakarų vaizduotę, kad kai sakome „9 pragaro ratai“, daugelis net nežino, jog tai ne iš Biblijos, o iš vieno viduramžių italų poeto.

Dantės „Pragaro“ ratai dažnai atrodo kaip tam tikri nuodėmių laiptai – kuo giliau leidiesi, tuo sunkesnė tampa žmogaus vidinė tamsa. Tai ne šiaip atsitiktinis išdėstymas – Dantė sąmoningai kūrė struktūrą, kur nuodėmės stiprėja ne tiek pagal išorinį poveikį, kiek pagal širdies sąmoningumą. Paviršinės silpnybės – geidulys, godumas, tinginystė – dar iš dalies „žmogiškos“, bet kuo giliau, tuo labiau jos virsta sąmoningu blogio pasirinkimu. Išdavystė – pati žemiausia, nes tai jau ne silpnumas, o sąmoningas meilės išniekinimas. Taip Dantė rodo, kad blogis prasideda nuo smulkių klaidų, bet jei jų nesustabdom – jis leidžiasi vis giliau į žmogaus širdį, kol galiausiai užšaldo ją visiškai.

Dantė rašė ne tik apie pragarą. Jo kelionė driekiasi per pragarą, skaistyklą ir rojų. Tačiau Inferno – pati dramatiškiausia dalis. Ir gal todėl ji taip įsirėžė į kultūrą. Kiekvienas pragaras joje – ratas. Ir kuo giliau leidies, tuo baisesni nusidėjėliai, tuo sunkesnės bausmės. Kiekvienas ratas – tarsi veidrodis, parodantis, kaip žmogaus nuodėmės virsta amžinu skausmu. Ne keršto forma, o kaip dvasinė pasekmė to, ką žmogus pats pasirinko gyvenime.

Pirmasis ratas – Limbo. Čia – nekaltai nekrikštytieji: vaikai, dorybingi pagonys, tokie kaip Sokratas, Homeris. Jie nenusidėjo, bet nežinojo Kristaus. Čia nėra kančių, tik amžinas ilgesys – būti su Dievu, bet negalėti.

Antrame rate – geidulingieji. Tie, kuriuos gyvenime valdė aistros. Dantė čia sutinka Paolą ir Frančeską – meilužių porą, nužudytą dėl meilės. Jie šokiruotai ir liūdnai plazdena pragaro vėjyje, kaip žmonės, kurių troškimai niekada nenuslopo.

Trečias – godūs ir rijūnai. Čia sninga šaltais, purvinais lietumis, o sielos guli purve, amžinai alkani. Tai tie, kuriems gyvenime niekada nebuvo gana – maisto, malonumų, bet ir abejingumo kitų skausmui.

Ketvirtas – švaistūnai ir gobšai. Jie ritinėja akmenis, susiduria ir kaltina vieni kitus. Čia Dantė rodo ne tik pinigų meilę, bet ir tuščią švaistymą – abu kraštutinumai veda nuo Dievo.

Penktas – piktieji ir tinginiai. Vieni rėkia, kiti guli po purvu. Pyktis – sprogstantis ar tylus – abu griauna sielą.

Šeštame – ereziarchai, klaidingo tikėjimo skleidėjai. Jie deginami sarkofaguose. Dantė čia kalba apie tuos, kurie sąmoningai pasuko nuo tiesos.

Septintasis ratas – smurtas: prieš artimą, prieš save, prieš Dievą. Sielos čia verda kraujuje, paverstos medžiais ar klaidžioja degančiuose laukuose. Tai skausmingas, tamsus pragaras, kuriame net peizažas šaukia apie prievartą.

Aštuntas – apgavikai. Čia – sukčiai, veidmainiai, viliojantieji, politikai, astrologai. Visi tie, kurie klastojo tiesą, manipuliavo kitais. Jie kankinami skirtingai, bet visi atskleidžia: melas galiausiai sugrįžta prieš tą, kuris jį kūrė.

Devintasis ratas, širdyje šąla išdavystė. Čia – pats Liuciferis, įšalęs į ledą. Trys jo burnos kramto tris didžiausius išdavikus: Judą, Brutą ir Kasijų. Tai ne ugningas pragaras, o stingdantis. Toks, kur nelieka nieko – nei aistros, nei šauksmo, tik užšalusi tyla.

Dantės pragaras nėra siaubo filmas. Tai žmogaus sielos anatomija. Ne tiek pasmerkimas, kiek perspėjimas: štai kas atsitinka, kai meilė iškreipiama. Kai žmogus renkasi ne Dievą, o save.

Ir visgi – net šitoje kelionėje viltis niekur nedingsta. Nes Dantė eina gilyn ne tam, kad pasiliktų. O tam, kad suprastų, ir galėtų pakilti. Lygiai taip pat ir mes – kartais turim nusileisti į savo vidinius ratus. Ne kad liktume. O kad atrastume kelią aukštyn.

Dantės pragaro ratų atgarsiai šiuolaikiniame pasaulyje

Dantės „Pragaro“ ratai, nors ir sukurti XIV a., išlieka stebėtinai aktualūs mūsų laikais, tapdami ne tik literatūros, bet ir kultūros, psichologijos bei moralės apmąstymų šaltiniu. Jo vizija apie nuodėmių hierarchiją ir jų pasekmes atspindi universalią žmogaus prigimtį – polinkį klysti, ieškoti prasmės ir galiausiai siekti išganymo. Šiuolaikiniame pasaulyje Dantės pragaras dažnai interpretuojamas kaip metafora, padedanti suprasti mūsų vidinius konfliktus, visuomenės ydas ar net globalius iššūkius.

Literatūroje ir mene Dantės ratai įkvėpė daugybę kūrėjų. Pavyzdžiui, T.S. Elioto poezijoje ar Jeano-Paulo Sartre’o „Už uždarų durų“ jaučiamas Dantės įtakos pėdsakas, kur pragaras vaizduojamas ne kaip fizinė vieta, o kaip psichologinė būsena. Vizualiajame mene, pradedant Gustave’o Doré XIX a. iliustracijomis ir baigiant šiuolaikiniais grafiniais romanais, Dantės pragaro peizažai atgimsta kaip žmogaus baimių ir vilčių atspindžiai. Net popkultūroje, filmuose kaip „Se7en“ ar vaizdo žaidimuose kaip „Dante’s Inferno“, matome Dantės struktūros aidus, kur nuodėmės ir bausmės tampa naratyvo pagrindu.

Psichologijoje Dantės ratai kartais naudojami kaip modelis, analizuojantis žmogaus elgesio motyvus. Jo nuodėmių gradacija – nuo impulsyvių silpnybių iki sąmoningo blogio – primena šiuolaikinius moralės ir etikos tyrimus, kur svarstoma, kaip lengvos klaidos gali peraugti į destruktyvius įpročius. Pavyzdžiui, geidulys ar godumas, esantys aukštesniuose ratuose, gali būti siejami su impulsyviu elgesiu, o išdavystė, giliausiame rate, atspindi narcisistinį ar sociopatinį polinkį, kai kito žmogaus gerovė visiškai ignoruojama. Dantės vizija taip pat skatina savirefleksiją: kiekvienas iš mūsų gali atpažinti savo „ratus“ – vietas, kur klystame, ir kelius, kaip iš jų išeiti.

Šiuolaikiniame visuomenės kontekste Dantės pragaras tampa įrankiu, padedančiu įvardyti kolektyvines ydas. Aštuntasis ratas, skirtas apgavikams, galėtų būti siejamas su mūsų laikų dezinformacija, politine korupcija ar manipuliacijomis socialinėje medijoje. Tuo tarpu devintasis ratas, kur karaliauja išdavystė, primena apie pasitikėjimo krizę – tarp individų, institucijų ar net tautų. Visgi Dantės žinia nėra vien niūri. Kaip jis pats keliauja per pragarą ne tam, kad jame pasiliktų, taip ir mes, atpažindami savo ar visuomenės nuodėmes, galime ieškoti kelio į „skaistyklą“ – savęs tobulinimą ir atsinaujinimą.

Dantės 9 ratai yra daugiau nei viduramžių fantazija. Jie – žemėlapis, rodantis, kaip žmogaus pasirinkimai formuoja jo sielą ir pasaulį aplink. Šiandien, kai susiduriame su technologijų, moralės ir prasmės klausimais, Dantės vizija kviečia mus stabtelėti ir paklausti: kokiuose ratuose esame įstrigę mes patys? Ir svarbiausia – kaip galime rasti kelią aukštyn, link šviesos?