Kas yra alchemija?

Alchemija – tai ankstyvosios gamtos filosofijos šaka, sujungusi chemijos, fizikos, astrologijos, metalurgijos, medicinos, misticizmo ir religijos elementus. Kilusi iš arabų žodžio al-kīmiyā (galimai reiškiančio „Egipto mokslą“), alchemija siekė trijų pagrindinių tikslų: paversti paprastus metalus (pvz., šviną) tauriaisiais (auksu ar sidabru), sukurti nemirtingumo eliksyrą ir pagaminti panacėją – vaistą nuo visų ligų. Alchemija susiformavo Aleksandrijoje (Egiptas) apie 300–600 m., o nuo XI a. per arabų mokslus paplito Europoje, kur suklestėjo viduramžiais.

Alchemikai rėmėsi antikos filosofų (pvz., Aristotelio) idėjomis apie keturis elementus (ugnis, vanduo, žemė, oras) ir tikėjo, kad visos medžiagos sudarytos iš gyvsidabrio, sieros ir kartais druskos. Jų darbai buvo ne tik praktiniai eksperimentai, bet ir dvasinė kelionė, siekiant tobulumo ir išminties. Kaip teigia psichologas Karlas Gustavas Jungas: „Alchemija yra žmogaus sąmonės kelionė į materijos gelmes, žmogaus dvasios nuotykis.“

Alchemijos šaknys siekia senovės Egiptą, Mesopotamiją ir Kiniją. Pirmieji rašytiniai šaltiniai datuojami apie 200 m. pr. Kr., priskiriami Bolos Democritui. Helenistiniu laikotarpiu (300–600 m.) Aleksandrijoje alchemija buvo hermetinės filosofijos dalis, paveikta neoplatonizmo ir gnosticizmo. Žymiausi to meto alchemikai buvo Zosimas Panopolietis ir Marija iš Judėjos.

VIII–XI a. alchemiją perėmė arabų mokslininkai, tokie kaip Džabiras ibn Chajanas (Geberis) ir Avicena, kurie sujungė ją su sufizmu, pabrėždami dvasinę transformaciją. Arabų tekstai XI–XII a. per Ispaniją ir Bizantiją pasiekė Europą, kur alchemija tapo populiari tarp mokytų žmonių, įskaitant vienuolius, kunigus ir teologus.

Viduramžiais (XI–XVI a.) alchemija suklestėjo Europoje, globojama karalių ir didikų. Žymūs alchemikai buvo teologai Albertas Didysis, Rogeris Baconas, Raimundas Lulijus ir gydytojas Paracelsas, XVI a. sukūręs jatrochemiją – medicininę alchemiją, orientuotą į vaistų gamybą. XVII–XVIII a. alchemiją pamažu pakeitė šiuolaikinė chemija, tačiau jos idėjos paveikė mokslą, psichologiją ir ezoteriką.

Alchemija ir Bažnyčia

Alchemijos santykis su Katalikų Bažnyčia buvo sudėtingas, svyruojantis tarp palaikymo, įtarumo ir persekiojimo. Bažnyčia, kaip pagrindinė viduramžių intelektualinio gyvenimo institucija, turėjo įtakos alchemijos raidai, tačiau jos požiūris priklausė nuo laikotarpio, alchemiko veiklos pobūdžio ir Bažnyčios autoritetų.

Daugelis viduramžių alchemikų buvo dvasininkai arba glaudžiai susiję su Bažnyčia, nes vienuolynai ir universitetai buvo pagrindiniai žinių centrai. Alchemija buvo laikoma ne tik praktiniu mokslu, bet ir dvasine disciplina, siekiančia tobulumo, kuris atitiko krikščionišką sielos išganymo idėją. Pavyzdžiui, alcheminė transformacija (pvz., švino pavertimas auksu) buvo lyginama su sielos apvalymu ir priartėjimu prie Dievo.

Žymūs Bažnyčios veikėjai, tokie kaip šv. Albertas Didysis (1193–1280), dominikonų teologas ir mokslininkas, tyrinėjo alchemiją ir atrado arseną. Jo darbai buvo enciklopediniai, apibendrinantys kitų alchemikų eksperimentus. Albertas laikė alchemiją teisėtu mokslu, jei ji nepažeidžia krikščioniškų principų. Jo mokinys šv. Tomas Akvinas taip pat domėjosi alchemija, savo traktate Alchemijos meno sutartis nagrinėdamas medžiagų transformaciją.

Kitas pavyzdys – vokiečių vienuolis Bazilijus Valentinas (XV–XVI a.), kurio traktatai apibendrino alchemijos žinias. Jo darbai, nors ir paskelbti po mirties, turėjo įtakos vėlesniems chemikams.

Bažnyčios įtarumas ir draudimai

Nepaisant palaikymo, Bažnyčia dažnai įtariai žiūrėjo į alchemiją dėl kelių priežasčių:

  1. Sukčiavimo rizika: Daugelis alchemikų, žadėdami paversti šviną auksu, buvo laikomi apgavikais, siekiančiais apgauti valdovus ar didikus. Pavyzdžiui, 1317 m. popiežius Jonas XXII išleido bulę Spondent Pariter, draudžiančią alchemiją kaip apgaulingą praktiką, baiminantis, kad netikras auksas gali destabilizuoti ekonomiką.
  2. Misticizmas ir erezija: Alchemijos ryšys su hermetizmu, gnosticizmu ir kitomis ezoterinėmis filosofijomis kėlė įtarimų, kad ji gali nukrypti į ereziją. Pavyzdžiui, alchemiko Enrique Cornelio Agripos darbai apie okultizmą buvo persekiojami Europoje dėl jų prieštaringumo.
  3. Slaptumas: Alchemikai dažnai dirbo slapta, naudodami simbolinę kalbą (pvz., „žaliasis liūtas“, „filosofų Merkurijus“), kuri kėlė įtarimų Bažnyčios cenzoriams.

Nepaisant draudimų, alchemija nebuvo visiškai užgniaužta. Daugelis alchemikų, ypač dvasininkų, tęsė darbus vienuolynuose, o Bažnyčia kartais toleravo jų veiklą, jei ji buvo orientuota į mediciną ar mokslą. Pavyzdžiui, Paracelsas, nors ir prieštaringa figūra, savo jatrochemijos idėjomis prisidėjo prie medicinos pažangos, o jo darbai buvo studijuojami net Bažnyčios aplinkoje.

Naujausi tyrimai atskleidžia, kad alchemija nebuvo išimtinai vyrų sritis. XVII a. vienuolynuose moterys, ypač vienuolės, užsiėmė medicinine alchemija, herbologija ir vaistų gamyba. Pavyzdžiui, mokslininkas S. Chowdhury tyrė moterų alchemikų darbus Didžiojoje Britanijoje, pabrėždamas, kad vienuolynai buvo svarbūs mokslinės veiklos centrai. „Mes žinome, kad moterys šiuose vienuolynuose praktikavo mediciną ir užsiėmė herbologija, tačiau jų archyvai lieka neištirti,“ – teigia jis.

Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (LDK) alchemija taip pat buvo populiari tarp mokytų žmonių, įskaitant kunigus ir vienuolius. Manoma, kad Paracelsas apie 1520 m. lankėsi Vilniuje, kur surengė disputą su vietos gydytojais, propaguodamas savo jatrochemijos idėjas. Kitas pavyzdys – Teodoras Lackis (1554–1610), LDK alchemikas, domėjęsis alcheminiais eksperimentais.

Alchemija padėjo pagrindą šiuolaikinei chemijai, farmakologijai ir medicinai. Jos eksperimentai, nors dažnai paremti misticizmu, prisidėjo prie mokslinių metodų raidos. Bažnyčia, būdama alchemijos globėja ir kritike, atliko dvejopą vaidmenį: vienuolynai ir universitetai saugojo žinias, tačiau draudimai ribojo alchemikų laisvę.

Karlas Gustavas Jungas XX a. atgaivino susidomėjimą alchemija, interpretuodamas ją kaip psichologinę transformaciją. Jo žodžiais: „Alchemikui visa pasaulyje yra susiję – kaip danguje, taip žemėje.“ Ši idėja atspindi alchemijos dvasinę esmę, kurią Bažnyčia kartais priėmė kaip krikščioniško tobulėjimo metaforą.