Hanbali teisės mokykla – tai griežčiausia ir mažiausiai kompromisų pripažįstanti sunitų islamo teisės kryptis. Ten, kur kitos mokyklos dar palieka vietos žmogaus protui ir aplinkybių vertinimui, Hanbali tradicija remiasi geležiniu Korano ir Hadisų žodžiu. Nėra vietos išvedžiojimams. Nuo jos gimimo IX amžiuje, kai Ahmad ibn Hanbalas (780–855) nepabūgo nei kalėjimų, nei rykščių, ši mokykla išliko nepalaužiama. Jos dvasia gyva Saudo Arabijos teismuose, Talibano valdomuose Afganistano regionuose ir visur, kur šariato įstatymai virsta ne diskusijų objektu, o neginčijamu įsakymu.
Ši teisės mokykla moko, kad žmogaus pareiga nėra ieškoti kompromisų su laikmečiu, o paklusti amžinajam Dievo įstatymui, net jei tas įstatymas skamba negailestingai šiuolaikinėms ausims. Hanbali tradicijoje baudžiamosios bausmės – rykštės, galūnių amputacijos, mirtis už svetimavimą ar apostazę – laikomos ne žiaurumu, o teisingumo išraiška. Moterų teisės taip pat ribojamos: draudžiama savarankiškai keliauti, be vyro globėjo leidimo negalima dauguma gyvenimo sprendimų. Net muzika ir menas kai kurių Hanbali mąstytojų laikomi pavojingu atitraukimu nuo pamaldumo. Ši mokykla išugdė ir vahabizmo kryptį, kuri iki šiol daro įtaką Saudo Arabijos ir kitų regionų socialinei bei teisinei tvarkai.
Hanbali mokykla atsirado IX a. Bagdade, Abasidų kalifato laikotarpiu, kai islamo teisės mokyklos formavosi kaip atsakas į poreikį sisteminti šariato teisę. Jos įkūrėjas Ahmad ibn Hanbal buvo žymus teologas, Hadisų mokslininkas ir asketiškos gyvensenos šalininkas. Jis gyveno religinių ir politinių konfliktų laikotarpiu, ypač per Mihna (833–848 m.) – Abasidų bandymą primesti Mutazilitų doktriną, kuri pabrėžė racionalizmą ir teigė, kad Koranas nėra amžinas. Ibn Hanbalas atkakliai gynė tradicinę sunitų poziciją, kad Koranas yra Dievo žodis, ir dėl to buvo persekiojamas, kalinamas ir kankintas. Jo ištvermė pelnė jam didžiulę pagarbą, o jo mokymai tapo pagrindu Hanbali mokyklai.
Kodėl Hanbali laikoma griežčiausia?
Hanbali mokyklos griežtumas kyla iš kelių principų:
- Tiesioginis Korano ir Hadisų taikymas: Ibn Hanbalas skeptiškai vertino žmogaus proto naudojimą (ijtihad) teisės interpretacijose, teigdamas, kad tik Koranas ir autentiški Hadisai (sahih) yra patikimi šaltiniai. Jis ribojo idžma (mokslininkų sutarimą) ir kijas (analoginę dedukciją), laikydamas juos antriniais.
- Hadisų svarba: Hanbali mokykla reikalauja griežto Hadisų autentiškumo tikrinimo, remdamasi tokiomis kolekcijomis kaip Sahih al-Bukhari ir Sahih Muslim. Tai lemia konservatyvų požiūrį, nes bet kokios naujovės (bid’a) laikomos potencialiai pavojingomis.
- Asketizmas ir moralinis puritanizmas: Ibn Hanbalas propagavo paprastą, dievobaimingą gyvenimą, vengiant prabangos ar moralinių nukrypimų. Šis požiūris atsispindi Hanbali teisės normose, kurios griežtai reguliuoja viešąją moralę.
- Atmetimas lankstumo: Skirtingai nuo Hanafi ar Maliki mokyklų, kurios leidžia daugiau lankstumo per urf (vietos papročius) ar maslaha (viešąjį interesą), Hanbali mokykla retai nukrypsta nuo raidinių tekstų.
Hanbali mokyklos mokymai
Hanbali mokykla apima visas šariato teisės sritis – nuo asmeninio elgesio iki baudžiamosios teisės. Jos pagrindiniai mokymai yra šie:
Teologiniai principai
- Korano amžinybė: Hanbali mokykla tiki, kad Koranas yra Dievo žodis, egzistuojantis amžinai, ir priešinasi racionalistinėms interpretacijoms, kurios galėtų kvestionuoti jo dieviškumą.
- Dievo atributai: Hanbali mokslininkai pabrėžia, kad Dievo atributai (pvz., rankos, veidas), minimi Korane, turi būti priimami pažodžiui, tačiau be antropomorfizmo (tashbih), t. y. nesulyginant Dievo su kūriniais.
- Pranašo pavyzdys: Mahometo gyvenimas (sunna) laikomas privalomu vadovu visose gyvenimo srityse.
Teisės šaltiniai
Hanbali mokykla naudoja šiuos šaltinius hierarchine tvarka:
- Koranas: Pagrindinis ir neginčijamas šaltinis.
- Hadisai: Tik autentiški Hadisai, patvirtinti griežtais metodais.
- Idžma: Mokslininkų sutarimas, tačiau tik tų, kurie remiasi Koranu ir Hadisais.
- Kijas: Analoginė dedukcija, tačiau taikoma retai ir tik akivaizdžiais atvejais.
- Ibn Hanbalo fatvos: Jo paties sprendimai laikomi autoritetingais.
Teisės taikymo principai
- Minimalus interpretavimas: Hanbali teisėjai vengia spekuliatyvių interpretacijų, laikydamiesi raidinių tekstų.
- Viešoji moralė: Griežtas moralinių normų laikymasis, įskaitant draudimus muzikai, mišrioms lytims ar viešam netinkamam elgesiui.
- Skeptiškas požiūris į naujoves: Bet kokios religinės ar socialinės naujovės (bid’a) laikomos potencialiai kenksmingomis, nebent jos aiškiai leidžiamos Korano ar Hadisų.
Hanbali mokykla reguliuoja visas gyvenimo sritis, tačiau jos griežtumas ypač pastebimas baudžiamojoje teisėje, viešosios moralės taisyklėse ir moterų teisėse.
Baudžiamoji teisė
Hanbali mokykla taiko hudud bausmes, kurios yra griežtos ir pagrįstos Koranu:
- Vagystė: Už vagystę, jei įvykdomos tam tikros sąlygos (pvz., pavogta vertė viršija tam tikrą ribą), taikoma rankos amputacija (Koranas 5:38). Pavyzdžiui, Saudo Arabijoje 2007 m. Egipto piliečiui Amrui Naserui buvo nukirsta ranka už vagystę Mekos mečetėje.
- Svetimavimas (zina): Už svetimavimą ištekėjusiai ar vedusiam asmeniui skiriamas užmėtymas akmenimis, o nesusituokusiam – 100 kirčių (Koranas 24:2). Saudo Arabijoje tokios bausmės retos, tačiau Talibano kontroliuojamose Afganistano dalyse 2022 m. buvo pranešta apie viešus plakimus už zina.
- Apostazija: Atsižadėjimas nuo islamo baudžiamas mirties bausme, jei asmuo neatgailauja. Saudo Arabijoje 2015 m. poetas Ashrafas Fayadas buvo nuteistas mirties bausme už tariamą apostaziją, tačiau bausmė vėliau pakeista kalėjimu.
- Alkoholio vartojimas: Už alkoholio vartojimą skiriama 80 kirčių. Pavyzdžiui, Saudo Arabijoje 2015 m. britas Karlas Andry buvo nuteistas 350 kirčiais už naminio vyno laikymą, tačiau bausmė buvo atšaukta po tarptautinio spaudimo.
Šeimos teisė
Hanbali mokykla griežtai reguliuoja santuoką, skyrybas ir paveldėjimą:
- Santuoka: Santuoka (nikah) reikalauja vyriško globėjo (wali) sutikimo, o moteris negali tuoktis be jo leidimo. Mahras (nuotakos kraitis) yra privalomas.
- Skyrybos: Vyras gali lengvai inicijuoti skyrybas (talaq), o moteriai skyrybos (khul’a) prieinamos tik su vyro sutikimu arba teismo sprendimu.
- Paveldėjimas: Moterys gauna pusę vyrų dalies (Koranas 4:11). Pavyzdžiui, Saudo Arabijoje moterys dažnai susiduria su sunkumais, siekdamos savo paveldėjimo dalies, jei šeima prieštarauja.
Moterų teisės
Hanbali mokykla riboja moterų teises, pabrėždama patriarchalinę tvarką:
- Apranga: Moterys privalo dėvėti visišką šydą (niqab), dengiantį veidą, išskyrus akis. Saudo Arabijoje iki 2018 m. moterys buvo baudžiamos religinės policijos (mutawa) už netinkamą aprangą.
- Judėjimo laisvė: Moterys privalo turėti vyrišką globėją (mahram), be kurio negali keliauti ar priimti svarbių sprendimų. Afganistane Talibanas 2024 m. uždraudė moterims išeiti iš namų be globėjo.
- Teisinis statusas: Moterų liudijimas teisme dažnai vertinamas kaip pusė vyro liudijimo (Koranas 2:282), ypač finansiniuose klausimuose.
- Išsilavinimas ir darbas: Nors Koranas skatina mokslą abiem lytims, Hanbali mokykla riboja moterų dalyvavimą viešajame gyvenime. Pavyzdžiui, Talibano Afganistane moterims draudžiama dirbti ar mokytis po šeštos klasės.
Viešoji moralė
Hanbali mokykla griežtai reguliuoja viešąjį elgesį:
- Muzika ir pramogos: Dauguma Hanbali mokslininkų laiko muziką ir šokius draudžiamais (haram), nes jie gali skatinti moralinį nuosmukį. Saudo Arabijoje iki 2018 m. koncertai buvo draudžiami.
- Mišrios lytys: Vyrų ir moterų bendravimas viešose vietose ribojamas. Pavyzdžiui, Talibano taisyklės draudžia moterims kalbėti su nesusijusiais vyrais.
- Religiniai ritualai: Hanbali mokykla pabrėžia penkių kasdienių maldų (salat) ir pasninko (sawm) svarbą, o pažeidėjai gali būti baudžiami.
Hanbali mokykla turi ribotą geografinį paplitimą, palyginti su kitomis sunitų mokyklomis, tačiau jos įtaka reikšminga keliose šalyse:
Saudo Arabija
Saudo Arabija yra pagrindinė Hanbali mokyklos tvirtovė, kur ji formuoja teisės sistemą, ypač baudžiamąją teisę ir viešąją moralę. Vahabizmas, XVIII a. judėjimas, įkurtas Muhammado ibn Abd al-Wahhabo, remiasi Hanbali principais ir sustiprina jos griežtumą. Pavyzdžiai:
- Religinė policija: Iki 2016 m. religinė policija (mutawa) baudė už hidžabo nedėvėjimą ar alkoholio vartojimą.
- Reformos: Nuo 2018 m. karalius Mohammedas bin Salmanas įvedė reformas, leidžiančias moterims vairuoti ir mažindamas religinės policijos įtaką, tačiau Hanbali principai išlieka teisės pagrindu.
Afganistanas (Talibano kontrolė)
Talibanas taiko griežtą Hanbali interpretaciją, ypač po 2021 m. valdžios perėmimo. Pavyzdžiai:
- Viešos bausmės: 2022 m. Herato provincijoje vyras buvo nubaustas 39 kirčiais už vagystę.
- Moterų apribojimai: 2024 m. įvestos taisyklės, draudžiančios moterims viešai kalbėti ar rodyti veidą.
Kataras
Katare Hanbali mokykla daro įtaką šeimos teisei, tačiau baudžiamoji teisė grindžiama pasaulietiniais kodeksais. Moterų teisės ribotos, tačiau liberalesnės nei Saudo Arabijoje.
Kitos šalys
Hanbali mokykla turi pasekėjų Sirijoje, Irake ir Jemene, tačiau jos įtaka ribota, nes dominuoja Hanafi ar Shafi’i mokyklos. „Islamo valstybė“ (2014–2017 m.) bandė primesti Hanbali principus, įskaitant viešas egzekucijas, tačiau jų sistema buvo ekstremali net Hanbali standartais.
Griežtumo kritika ir ginčai
Hanbali mokyklos griežtumas kelia diskusijų tiek musulmonų bendruomenėse, tiek tarptautinėje arenoje:
- Žmogaus teisės: Hanbali hudud bausmės, tokios kaip amputacijos ar užmėtymas akmenimis, laikomos žmogaus teisių pažeidimais pagal tarptautinius standartus. Pavyzdžiui, Amnesty International reguliariai kritikuoja Saudo Arabiją už mirties bausmes.
- Moterų diskriminacija: Hanbali taisyklės, ribojančios moterų judėjimo laisvę ar liudijimo teisme teises, prieštarauja šiuolaikiniams lygybės principams.
- Naujų technologijų iššūkiai: Hanbali mokslininkai dažnai skeptiškai vertina naujoves, pavyzdžiui, internetą ar dirbtinį intelektą, kas riboja jų pritaikymą šiuolaikiniame pasaulyje.
Tačiau Hanbali šalininkai teigia, kad mokykla išlaiko islamo grynumą, vengdama kompromisų su modernizmu, ir pabrėžia teisingumą per dieviškus įstatymus.
Hanbali mokykla, nors ir mažiausiai paplitusi tarp sunitų mokyklų, daro didelę įtaką per vahabizmą ir Talibano ideologiją. Jos griežtumas atspindi Ibn Hanbalo siekį išsaugoti islamo tradicijas, tačiau kelia iššūkių šiuolaikiniame pasaulyje, kur žmogaus teisės ir lygybė tampa svarbesnės. Reformos Saudo Arabijoje rodo, kad net Hanbali mokykla gali prisitaikyti, tačiau jos pagrindiniai principai – tiesioginis Korano ir Hadisų taikymas, moralinis puritanizmas ir ribotas lankstumas – išlieka.
Realios istorijos
- Saudo Arabijos reformos: 2019 m. Saudo Arabijos moteris Layla pirmą kartą gavo vairuotojo pažymėjimą, tačiau vis tiek turėjo gauti globėjo leidimą keliauti, atspindėdama Hanbali taisyklių ribas.
- Afganistano mokytoja: 2023 m. Kabule mokytoja Fatima buvo suimta už pamokų vedimą mergaitėms, pažeidžiant Talibano Hanbali taisykles, tačiau slapta tęsė mokymą, demonstruodama pasipriešinimą.
Hanbali teisės mokykla yra konservatyviausia sunitų islamo teisės tradicija, pabrėžianti tiesioginį Korano ir Hadisų taikymą, minimalų žmogaus proto naudojimą ir griežtą viešosios moralės kontrolę. Jos mokymai apima baudžiamąją teisę (hudud bausmės), šeimos teisę (patriarchalinės normos) ir viešąjį elgesį (moralinis puritanizmas). Nors ji dominuoja Saudo Arabijoje ir Talibano Afganistane, jos taikymas kelia ginčų dėl žmogaus teisių pažeidimų ir moterų diskriminacijos. Hanbali mokykla išlieka gyva tradicija, atspindinti islamo teisės įvairovę, tačiau jos griežtumas reikalauja balanso tarp tradicijų ir šiuolaikinių vertybių.