Senajame Testamente minimos kelios milžiniškos tautos ir pavieniai asmenys, sudarantys intriguojančią milžinų tradiciją. Šios giminės – nefilimai, rafaimai, Anakimai, Emimai, Zamzuminai, taip pat tokios figūros kaip Ogas, Goliatas ir Išbi-Benobas – dažnai siejamos per bendrą kilmę, geografiją ar mitologinį kontekstą. Jų istorijos, nors fragmentiškos, perteikia teologinę žinią apie Dievo galios triumfą prieš, atrodytų, neįveikiamas jėgas.
Žemiau pateikiamas visų Senajame Testamente minimų milžinų giminių ir susijusių figūrų sąrašas su trumpais aprašymais:
- Nefilimai (Pradžios 6:4, Skaičių 13:33)
- Aprašomi kaip „milžinai“, kilę iš „Dievo sūnų“ ir „žmonių dukterų“ sąjungos prieš Tvaną. Skaičių knygoje Anakimai siejami su nefilimais, kas rodo galimą jų palikuonių išlikimą.
- Gyveno: prieš Tvaną, galimai Kanaane po Tvano.
- Etimologija: Hebrajiškas žodis „nefilim“ (נְפִילִים) kilęs iš šaknies „nafal“ (nukristi), galimai reiškiančios „nukritusius“ ar „galingus“.
- Rafaimai (Pakartoto Įstatymo 2:11, 3:11, Jozua 12:4)
- Senovės milžinų giminė, gyvenusi Kanaane ir Transjordanijoje. Laikomi Anakimų, Emimų, Zamzuminų ir tokių figūrų kaip Ogas ar Išbi-Benobas protėviais ar giminaičiais.
- Gyveno: Bašane, Moabe, Ammono krašte, Kanaane.
- Etimologija: Žodis „rafaim“ (רְפָאִים) gali reikšti „šešėlius“ ar „vaiduoklius“, galimai užsimenant apie jų mitologinę prigimtį ar mirusiųjų kultą.
- Anakimai (Skaičių 13:33, Jozua 11:21–22)
- Anako palikuonys, gyvenę Kanaane, ypač Hebrone. Izraelitų žvalgai juos aprašė kaip bauginančius milžinus, siejamus su nefilimais.
- Gyveno: Hebronas, Gaza, Gatas, Ašdodas.
- Etimologija: „Anakim“ (עֲנָקִים) siejamas su „ilgas“ ar „stiprus“, galimai nurodant jų ūgį ar galią.
- Emimai (Pakartoto Įstatymo 2:10–11)
- Milžiniška tauta Moabo krašte, laikoma rafaimų giminaičiais. Išstumti moabitų.
- Gyveno: Moabo kraštas.
- Etimologija: „Emim“ (אֵימִים) kilęs iš „ayom“ (baimė, siaubas), pabrėžiant jų bauginančią reputaciją.
- Zamzuminai (Pakartoto Įstatymo 2:20–21)
- Milžinai Ammono krašte, taip pat rafaimų giminaičiai. Išstumti amonitų.
- Gyveno: Ammono kraštas.
- Etimologija: „Zamzummim“ (זַמְזֻמִּים) galimai reiškia „triukšmą“ ar „kėslus“, užsimenant apie jų triukšmingumą ar gudrumą.
- Ogas, Bašano karalius (Pakartoto Įstatymo 3:11, Skaičių 21:33–35)
- Paskutinis rafaimų karalius, valdęs Bašaną. Jo geležinė lova (apie 4 m ilgio) simbolizuoja milžinišką dydį. Nugalėtas izraelitų.
- Gyveno: Bašanas.
- Etimologija: „Og“ (עוֹג) galimai reiškia „stiprybę“ ar „valdovą“, galimai nesemitinės kilmės.
- Goliatas (1 Samuelio 17:4–7, 2 Samuelio 21:19)
- Filistinų milžinas iš Gato, apie 2,9 m ūgio, nugalėtas Dovydo. Galimai Anakimų ar rafaimų palikuonis.
- Gyveno: Gatas (filistinų žemės).
- Etimologija: „Goliatas“ (גָּלְיָת) galimai kilęs iš semitų ar Egėjo šaknų, siejamų su „didingumu“ ar „stiprybe“.
- Išbi-Benobas (2 Samuelio 21:16)
- Gato milžinas, „rafaimų palikuonis“, kurio ieties antgalis svėrė 300 šekelių bronzos. Bandė nužudyti Dovydą, bet buvo nugalėtas Abišajo.
- Gyveno: Gatas.
- Etimologija: „Ishbi-Benob“ (אִישׁ־בְּנוֹב) galimai reiškia „žmogus iš Nobo“ ar „kilmingasis“, tačiau tiksli kilmė neaiški, galimai filistiniška.
- Kiti Gato milžinai (2 Samuelio 21:18–22)
- Minimi kaip „rafaimų palikuonys“, įskaitant Sippajų, Lahmi (Golia-to brolį) ir milžiną su šešiais pirštais. Nugalėti Dovydo karių.
- Gyveno: Gatas.
- Etimologija: Jų vardai (pvz., Sippajus, Lahmi) neturi aiškios kilmės, bet siejami su filistinų kultūra.
Milžinų ryšių medis
Žemiau pateikiamas atnaujintas ryšių medis, įtraukiantis Išbi-Benobą ir iliustruojantis, kaip šios giminės ir asmenys siejasi pagal Biblijos tekstus ir tradicijas. (Pastaba: Kai kurie ryšiai yra spėjami, nes Biblija pateikia ribotą informaciją.)
Nefilimai (Pradžios 6:4)
├── Rafaimai (Pakartoto Įstatymo 2:11)
│ ├── Anakimai (Skaičių 13:33)
│ │ ├── Hebrono Anakimai (Achiman, Šešaj, Talmaj)
│ │ └── Gato milžinai
│ │ ├── Goliatas (1 Samuelio 17)
│ │ ├── Išbi-Benobas (2 Samuelio 21:16)
│ │ ├── Sippajus, Lahmi ir kiti (2 Samuelio 21:18–22)
│ ├── Emimai (Pakartoto Įstatymo 2:10–11)
│ ├── Zamzuminai (Pakartoto Įstatymo 2:20–21)
│ └── Ogas, Bašano karalius (Pakartoto Įstatymo 3:11)
Paaiškinimai:
- Nefilimai laikomi pirminiais milžinais, galimai visų kitų giminių protėviais, nes Anakimai siejami su jais (Skaičių 13:33).
- Rafaimai yra pagrindinė milžinų grupė, apimanti Anakimus, Emimus, Zamzuminus, Ogą ir Gato milžinus, įskaitant Išbi-Benobą.
- Anakimai yra rafaimų atšaka, gyvenusi Kanaane. Jų palikuonys Gato mieste apima Goliatą, Išbi-Benobą ir kitus milžinus.
- Emimai ir Zamzuminai yra rafaimų giminaičiai, gyvenę atitinkamai Moabe ir Ammono krašte.
- Ogas yra pavienis rafaimų karalius, simbolizuojantis milžinų eros pabaigą.
- Goliatas, Išbi-Benobas ir kiti Gato milžinai galimai yra Anakimų ar rafaimų palikuonys, gyvenę filistinų žemėse.
Visos šios giminės ir figūros turi bendrų bruožų:
- Fizinis didingumas: Aprašomi kaip aukšti, galingi ir bauginantys (pvz., Anakimai kaip „žiogai“ šalia jų, Skaičių 13:33; Golia-to ūgis apie 2,9 m).
- Geografija: Daugiausia gyveno Kanaane (Hebronas, Gatas) ir Transjordanijoje (Bašanas, Moabas, Amonas).
- Išstūmimas arba nugalėjimas: Visos buvo nugalėtos ar išstumtos – izraelitų (Anakimai, Ogas, Goliatas, Išbi-Benobas), moabitų (Emimai) ar amonitų (Zamzuminai).
- Mitologinis atspalvis: Jų ryšys su nefilimais ir rafaimais rodo antgamtinę ar legendinę kilmę, ypač apokrifiniuose tekstuose, tokiuose kaip Enocho knyga.
Istoriniu požiūriu šios giminės galėjo būti mitologizuotos stiprios Kanaano ar Transjordanijos gentys, tokios kaip amoritai ar filistinai. Archeologiniai radiniai, tokie kaip megalitiniai įtvirtinimai Hebrone, Bašane ar Gato griuvėsiai, galėjo įkvėpti legendas apie milžinus. Kultūriškai jų vardai dažnai pabrėžia baimę ar galią (pvz., „Emimai“ – baimė, „Zamzuminai“ – triukšmas, „Išbi-Benobas“ – galimai kilmingumas).
Istorijos apie milžinų gimines ir figūras
1. Nefilimų šešėlis ir Tvanas
Nefilimai, minimi Pradžios 6:4, yra paslaptingiausia milžinų grupė. Jų kilmė iš „Dievo sūnų“ (galimai angelų ar dieviškų būtybių) ir žmonių dukterų suteikė jiems antgamtinį statusą. Apokrifiniai tekstai, tokie kaip Enocho knyga, vaizduoja nefilimus kaip chaosą sėjančius milžinus, dėl kurių Dievas pasiuntė Tvaną. Skaičių 13:33 užuomina, kad Anakimai buvo „iš nefilimų“, rodo, kad jų legenda išliko po Tvano, įkvėpdama baimę izraelitų žvalgams.
2. Anakimų baimė Hebrone
Skaičių 13:22–33 aprašo, kaip izraelitų žvalgai sutiko Anakimus Hebrone – Achimaną, Šešają ir Talmają. Jų milžiniškas ūgis sukėlė paniką: „Mes jautėmės šalia jų kaip žiogai.“ Tik Jozua ir Kalebas tikėjo, kad Dievas padės juos nugalėti. Vėliau Jozua išnaikino Anakimus (Jozua 11:21–22), bet jų palikuonys Gato mieste, įskaitant Goliatą ir Išbi-Benobą, tęsė milžinų tradiciją.
3. Emimų ir Zamzuminų išstūmimas
Emimai Moabe ir Zamzuminai Ammono krašte buvo rafaimų giminaičiai, išstumti moabitų ir amonitų (Pakartoto Įstatymo 2:10–11, 2:20–21). Įsivaizduokime moabitų karius, kovojančius su triukšmingais Zamzuminais ar bauginančiais Emimais, kurių vardai tapo legendomis. Šios pergalės pabrėžė Dievo planą, paskiriant šias žemes naujoms tautoms.
4. Ogo geležinė lova
Ogas, Bašano karalius, buvo „paskutinis rafaimų karalius“, kurio geležinė lova (apie 4 m ilgio) buvo eksponuojama kaip relikvija (Pakartoto Įstatymo 3:11). Jo nugalėjimas izraelitų rankomis (Skaičių 21:33–35) simbolizavo milžinų eros pabaigą. Pasakojimai apie Ogą, galbūt nešantį kalnus (pagal midrašus), sustiprino jo kaip mitologinės figūros įvaizdį.
5. Dovydo pergalė prieš Goliatą
Golia-to kova su Dovydu Elos slėnyje (1 Samuelio 17) yra ikoninė istorija. Milžinas, ginkluotas sunkiais šarvais ir ietimi „kaip audėjo sija“, buvo nugalėtas vienu akmeniu iš Dovydo stropo. Golia-to galimas ryšys su Anakimų palikuonimis Gato mieste (Jozua 11:22) rodo, kad jis buvo dalis ilgos milžinų tradicijos.
6. Išbi-Benobo iššūkis Dovydui
2 Samuelio 21:16 aprašo Išbi-Benobą, Gato milžiną, kuris bandė nužudyti Dovydą per vieną iš filistinų karų. Jo ieties antgalis svėrė 300 šekelių bronzos (apie 3,8 kg), rodydamas jo fizinę galią. Dovydą išgelbėjo Abišajas, nugalėjęs milžiną. Ši istorija pabrėžia, kad net po Golia-to Gato milžinai išliko grėsme, bet buvo galutinai įveikti Dovydo karių, patvirtindami Dievo apsaugą.
Teologiškai milžinai simbolizuoja iššūkius, kuriuos Dievo tauta turi įveikti tikėjimu. Jų nugalėjimas – nuo Ogo iki Golia-to ir Išbi-Benobo – pabrėžia, kad Dievo galia pranoksta bet kokią žmogišką ar mitologinę jėgą. Istoriniu požiūriu šios giminės galėjo būti stiprių Kanaano genčių, tokių kaip amoritai ar filistinai, mitologizuoti paveikslai. Archeologiniai radiniai, tokie kaip megalitiniai statiniai ar Gato griuvėsiai, galėjo įkvėpti šias legendas.
Kultūriškai milžinų vardai ir istorijos atskleidžia, kaip senovės tautos naudojo vardus, kad perteiktų baimę ar galią. Išbi-Benobo ir kitų Gato milžinų paminėjimas rodo, kad filistinų miestas Gatas buvo milžinų tradicijos centras, galimai sustiprintas jų karine galia ir technologijomis. Milžinų palikimas išlieka literatūroje, mene ir popkultūroje, kur „milžino“ archetipas simbolizuoja neįveikiamą kliūtį, įveikiamą drąsa.
Sąrašas
Žemiau pateikiamas visų Senajame Testamente minimų milžinų giminių, tautų ir pavienių asmenų, tiesiogiai susijusių su milžinų tradicija, sąrašas.
Nefilimai (Nefilim, נְפִילִים) – Paslaptingi milžinai, minimi Pradžios 6:4, kilę iš „Dievo sūnų“ ir „žmonių dukterų“ sąjungos prieš Tvaną. Skaičių 13:33 Anakimai siejami su nefilimais, kas rodo galimą jų palikuonių išlikimą Kanaane. Laikomi antgamtinės kilmės, galimai visų milžinų protėviais.
Rafaimai (Rephaim, רְפָאִים) – Senovės milžinų giminė, gyvenusi Kanaane ir Transjordanijoje (Pakartoto Įstatymo 2:11, Jozua 12:4). Laikomi Anakimų, Emimų, Zamzuminų, Ogo ir Gato milžinų (pvz., Golia-to, Išbi-Benobo) protėviais ar giminaičiais. Jų vardas gali reikšti „šešėlius“ ar „vaiduoklius“, užsimenant apie mitologinę prigimtį.
Anakimai (Anakim, עֲנָקִים) – Anako palikuonys, gyvenę Kanaane, ypač Hebrone (Skaičių 13:33). Aprašyti kaip bauginantys milžinai, šalia kurių izraelitai jautėsi „kaip žiogai“. Išnaikinti Jozua (Jozua 11:21–22), bet jų palikuonys išliko Gato, Gazos ir Ašdodo srityse, galimai susiję su Goliatu ir kitais Gato milžinais.
Emimai (Emim, אֵימִים) – Milžiniška tauta, gyvenusi Moabo krašte, laikoma rafaimų giminaičiais (Pakartoto Įstatymo 2:10–11). Išstumti moabitų. Jų vardas reiškia „baimę“ ar „siaubą“, pabrėžiant jų bauginančią reputaciją.
Zamzuminai (Zamzummim, זַמְזֻמִּים) – Milžinai Ammono krašte, taip pat rafaimų giminaičiai (Pakartoto Įstatymo 2:20–21). Išstumti amonitų. Jų vardas galimai reiškia „triukšmą“ ar „kėslus“, nurodant triukšmingumą ar gudrumą.
Ogas (Og, עוֹג) – Bašano karalius, paskutinis rafaimų karalius (Pakartoto Įstatymo 3:11). Jo geležinė lova, apie 4 m ilgio, simbolizuoja milžinišką dydį. Nugalėtas izraelitų (Skaičių 21:33–35). Vardas galimai reiškia „stiprybę“ ar „valdovą“.
Goliatas (Golyat, גָּלְיָת) – Filistinų milžinas iš Gato, apie 2,9 m ūgio, nugalėtas Dovydo stropu (1 Samuelio 17:4–7). Galimai Anakimų ar rafaimų palikuonis, siejamas su Gato milžinų tradicija (2 Samuelio 21:19). Vardas gali būti susijęs su „didingumu“ ar „stiprybe“.
Išbi-Benobas (Ishbi-Benob, אִישׁ־בְּנוֹב) – Gato milžinas, „rafaimų palikuonis“, bandęs nužudyti Dovydą, bet nugalėtas Abišajo (2 Samuelio 21:16). Jo ieties antgalis svėrė 300 šekelių bronzos. Vardas galimai reiškia „žmogus iš Nobo“ ar „kilmingasis“, bet kilmė neaiški.
Sippajus (Sippai, סִפַּי) – Gato milžinas, „rafaimų palikuonis“, nugalėtas Dovydo kario Sibekajo (2 Samuelio 21:18). Mažai žinoma, bet siejamas su Gato milžinų tradicija. Vardas galimai filistiniškos kilmės, be aiškios etimologijos.
Lahmi (Lahmi, לַחְמִי) – Golia-to brolis, Gato milžinas, „rafaimų palikuonis“, nugalėtas Elchanano (2 Samuelio 21:19, 1 Kronikų 20:5). Jo ieties kotas buvo „kaip audėjo sija“. Vardas galimai reiškia „karys“ ar „duona“, bet tiksli kilmė neaiški.
Šešiapirštis milžinas (bevardis, 2 Samuelio 21:20) – Gato milžinas, „rafaimų palikuonis“, turėjęs po šešis pirštus ant rankų ir kojų. Nugalėtas Jonatano, Dovydo sūnėno (2 Samuelio 21:20–21). Bevardis, bet jo fizinės anomalijos pabrėžia milžinišką prigimtį.
Achimanas (Ahiman, אֲחִימַן) – Anakimas, Anako sūnus, gyvenęs Hebrone (Skaičių 13:22). Vienas iš trijų brolių, kuriuos izraelitų žvalgai sutiko Kanaane. Vardas galimai reiškia „mano brolis yra dovana“.
Šešajas (Sheshai, שֵׁשַׁי) – Anakimas, Anako sūnus, gyvenęs Hebrone (Skaičių 13:22). Siejamas su Anakimų milžinais, sutiktais žvalgų. Vardas gali būti susijęs su „šešiais“ ar „kilmingumu“, bet kilmė neaiški.
Talmajas (Talmai, תַּלְמַי) – Anakimas, Anako sūnus, gyvenęs Hebrone (Skaičių 13:22). Trečiasis brolis, minimas kaip Kanaano milžinas. Vardas galimai reiškia „drąsus“ ar „raukšlėtas“, dažnas kanaaniečių varduose.