Mokytas nežinojimas (docta ignorantia)

Krikščionių teologijoje ir filosofijoje docta ignorantia (lot. „mokytas nežinojimas“) yra sąvoka, apibūdinanti nuolankų žmogaus proto ribotumo pripažinimą siekiant pažinti Dievą, kuris yra begalinis ir neaprėpiamas. Šią idėją XV a. išplėtojo vokiečių teologas ir filosofas Mikalojus Kuzietis (Nicholas of Cusa), remdamasis ankstesnėmis mistinėmis tradicijomis, tokiomis kaip Pseudo-Dionisijaus Areopagito ir šv. Bonaventūros mokymai. Mokytas nežinojimas nėra neišmanymas, bet išmintis, kuri kyla iš suvokimo, kad Dievo slėpinys pranoksta visas žmogiškas kategorijas. Šiame straipsnyje nagrinėjame docta ignorantia kilmę, reikšmę, teologinį pagrindą ir jos svarbą krikščionių dvasingume bei filosofijoje.

Terminas docta ignorantia pirmą kartą išpopuliarėjo Mikalojaus Kuziečio 1440 m. veikale De Docta Ignorantia (Apie mokytą nežinojimą). Kuzietis, gyvenęs Renesanso pradžioje, buvo paveiktas neoplatonizmo, apofatinės teologijos ir viduramžių mistikos, ypač Pseudo-Dionisijaus ir šv. Bonaventūros darbų. Jo idėjos taip pat atspindėjo pereinamąjį laikotarpį tarp scholastikos ir ankstyvosios moderniosios filosofijos, kai buvo ieškoma naujų būdų suprasti Dievą ir visatą.

Docta ignorantia remiasi apofatine teologijos tradicija, kuri teigia, kad Dievas yra anapus žmogaus proto ir gali būti pažintas tik per „nežinojimą“ (agnosia). Kuzietis šią idėją pavertė filosofiniu ir teologiniu principu, teigdamas, kad tikrasis žinojimas apie Dievą kyla iš mūsų ribotumo suvokimo. Ši sąvoka taip pat turi sąsajų su šv. Bonaventūros caligo ignorantiae (nežinojimo tamsa), tačiau Kuzietis ją pritaikė platesniam kontekstui, įtraukdamas ne tik mistiką, bet ir kosmologiją bei matematiką.

Mokytas nežinojimas grindžiamas keliais esminiais principais:

  1. Dievo begalybė: Dievas yra absoliutus maksimumas (maximum absolutum), kuris transcenduoja visas žmogiškas kategorijas, tokias kaip dydis, forma ar laikas. Žmogaus protas, būdamas ribotas, negali visiškai suvokti Dievo, todėl tikrasis pažinimas kyla iš ribotumo pripažinimo.
  2. Priešybių sutapimas (coincidentia oppositorum): Kuzietis teigė, kad Dievuje visi prieštaravimai (pvz., begalybė ir ribotumas, vienis ir įvairovė) susilieja. Žmogaus protas, veikdamas per skirtumus, negali suprasti šios vienovės, todėl turi priimti „mokytą nežinojimą“ kaip kelią į tiesą.
  3. Nuolankumo svarba: Docta ignorantia yra ne tik intelektualinis principas, bet ir dvasinė laikysena. Pripažindamas savo nežinojimą, žmogus tampa atviras Dievo malonei, kuri apšviečia sielą.
  4. Meilės ir tikėjimo vaidmuo: Kaip ir Bonaventūra, Kuzietis pabrėžė, kad Dievas pažįstamas ne per racionalų žinojimą, o per meilę ir tikėjimą, kurie peržengia proto ribas.

Savo veikale De Docta Ignorantia Kuzietis išdėstė mokyto nežinojimo principą kaip būdą suprasti Dievą, visatą ir žmogaus vietą joje. Jis skyrė tris pagrindinius etapus:

  1. Dievo pažinimas: Dievas yra „nepažinus pažinimas“ (ignotum cognitum), kurio negalima suvokti per žmogiškas sąvokas. Kuzietis naudojo matematines analogijas, pvz., begalinį apskritimą, kurio centras yra visur, o riba – niekur, kad iliustruotų Dievo begalybę.
  2. Visatos kontempliacija: Kuzietis teigė, kad visata yra ribotas Dievo begalybės atspindys. Jo kosmologinės idėjos, tokios kaip teiginys, kad Žemė nėra visatos centras, buvo novatoriškos ir paveikė vėlesnius mokslininkus, tokius kaip Kopernikas.
  3. Žmogaus ribotumas: Žmogus, kaip ribota būtybė, negali pasiekti absoliučios tiesos, tačiau per docta ignorantia jis gali priartėti prie Dievo, priimdamas savo nežinojimą kaip išminties pagrindą.

Kuzietis pabrėžė, kad mokytas nežinojimas nėra pasyvus neišmanymas, bet aktyvus ieškojimas, kuriame protas ir širdis dirba kartu, vadovaujami tikėjimo.

Palyginimai su kitomis tradicijomis

Docta ignorantia turi sąsajų su kitomis krikščionių mistikos ir filosofijos tradicijomis:

  • Pseudo-Dionisijus Areopagitas: Jo apofatinė teologija, pabrėžianti Dievo nepažinumą, padėjo pagrindą Kuziečio idėjoms. Docta ignorantia yra šios teologijos filosofinis išplėtojimas.
  • Šv. Bonaventūra: Jo caligo ignorantiae (nežinojimo tamsa) atspindi panašų sielos pasinėrimą į Dievo paslaptį, tačiau Kuzietis šią idėją pritaikė platesniam, įskaitant kosmologinį, kontekstui.
  • Meisteris Eckhartas: Eckharto mokymas apie sielos „atsiskyrimą“ ir Dievo tylą turi paralelių su docta ignorantia, ypač pabrėžiant proto ribotumą.

Be krikščionybės, docta ignorantia idėja turi atitikmenų kitose tradicijose, pavyzdžiui, induizmo neti neti („ne tai, ne tai“) principu, kuris neigia visas ribotas Dievo apibrėžtis, ar daoizmo mokymu apie Dao kaip neapibrėžiamą paslaptį.

Mokytas nežinojimas turėjo didelę įtaką tiek teologijai, tiek filosofijai. Kuziečio idėjos, jungiančios mistiką, matematiką ir kosmologiją, buvo novatoriškos Renesanso kontekste ir paveikė vėlesnius mąstytojus, tokius kaip Giordano Bruno ar Baruchas Spinoza. Jo kosmologinės įžvalgos prisidėjo prie heliocentrinės revoliucijos, o filosofinis požiūris į tiesos ribotumą anticipavo moderniąją epistemologiją.

Dvasiniame kontekste docta ignorantia skatino nuolankumą ir atvirumą Dievo paslapčiai. Ji kvietė tikinčiuosius ir mąstytojus ieškoti tiesos ne per absoliučias sistemas, bet per dialogą tarp tikėjimo ir proto, pripažįstant žmogaus ribas.

Šiuolaikiniame pasaulyje mokytas nežinojimas išlieka aktualus, ypač susiduriant su sudėtingais egzistenciniais ir moksliniais klausimais. Jis moko, kad nežinomybės priėmimas gali būti ne silpnybė, o stiprybė, vedanti į gilesnį supratimą.

Mokytas nežinojimas (docta ignorantia), kaip išdėstė Mikalojus Kuzietis, yra paradoksali išmintis, kviečianti priimti žmogaus ribotumą kaip kelią į Dievo ir tiesos pažinimą. Ši idėja, jungianti apofatinę teologiją, mistiką ir filosofiją, pabrėžia, kad Dievas yra anapus žmogiškų kategorijų, tačiau pasiekiamas per nuolankumą, tikėjimą ir meilę. Docta ignorantia ne tik praturtino krikščionių dvasingumą, bet ir padėjo pagrindą moderniam mąstymui apie tiesos ir žinojimo ribas. Ji išlieka giliu kvietimu ieškoti begalybės, pripažįstant savo ribotumą, ir atrasti išmintį nežinomybės šviesoje.