Japonų šintoistiniai kami yra unikali dvasinių būtybių samprata, kurios gerokai skiriasi nuo tradicinių Vakarų dievų sąvokos. Tai nėra visagaliai tobuli dievai, o galingos dvasios, egzistuojančios įvairiose formose – nuo didžiųjų gamtos reiškinių iki nedidelių vietinių objektų. Kami gali būti saulė, mėnulis, griaustinis, bet taip pat ir senas medis, akmuo ar net įžymus istorinis veikėjas, kuris po mirties buvo paverstas dvasia.
Svarbiausi kami apima įvairius gyvenimo aspektus. Amaterasu, saulės deivė, yra viena svarbiausių – ji kildinama kaip Japonijos imperatoriškosios šeimos pradininkė. Jos brolis Susanoo atstovauja audroms ir neramumams, o Tsukuyomi – mėnulio ciklams. Inari, vaizduojamas su baltomis lapėmis, globoja ryžių derlių ir verslo sėkmę. Hachiman yra karo ir kovos dvasia, o Tenjin globoja mokslininkus ir studentus.
Kami garbinimas yra labai praktiškas ir organiškas. Šventyklos, vadinamos jinja, dažnai būna paprastos medinės struktūros, įrengtos gamtoje. Žmonės kalba su kami per specialias medines lenteles ema, ant kurių užrašo savo prašymus. Per šventes matsuri kami iškeliauja per miestą nešiami specialiuose palankinėse mikoshi. Kasdieniame gyvenime japonai gali parodyti pagarbą kami tiesiog nusilenkdami senam medžiui ar akmeniui.
Šintoizmo grožis slypi jo lankstume ir adaptyvume. Nėra griežtų dogmų ar moralės kodekso – tik pagarba dvasiniam gyvenimui, kuris mus supa. Kami samprata taip pat puikiai dera su budizmu – daugelis japonų laisvai derina abu tikėjimus, kami rūpinasi pasaulietiniais dalykais, o budizmas – pomirtiniu gyvenimu. Ši dvilypė sistema veikia jau daugiau nei tūkstantį metų.
Šiandieniniame Japonijos gyvenime kami vaidmuo išlikęs nepakitęs. Nors šalis yra technologiškai pažengusi, žmonės toliau lanko šventyklas, dalyvauja šventėse ir garbina gamtos dvasias. Imperatorius ir dabar laikomas Amaterasu įpėdiniu, o tradiciniai ritualai išlikę kaip svarbi kultūros dalis. Kami filosofija primena, kad žmogus nėra atskiras nuo gamtos, o yra jos dalis.
Japonų (šintoistiniai) dievai, dvasios, kami
Amaterasu (Amaterasu) – saulės deivė, viena svarbiausių šinto panteono figūrų, laikoma imperatorių protėve. Jos išėjimas į olą sukėlė pasaulio tamsą, o išėjimas – šviesos sugrįžimą. Amaterasu – tai šviesa, kuri reikalauja pagarbos.
Ame-no-Koyane (Ame-no-Koyane) – išminties ir ritualo dievas, laikomas Nakatomi klano protėviu. Jis ramino dievus, kai Amaterasu pasislėpė oloje. Ame-no-Koyane – tai balsas, kuris sako teisingą žodį tinkamu metu.
Ame-no-Tadžikarao (Ame-no-Tajikarao) – jėgos dievas, ištraukęs Amaterasu iš olos savo galingomis rankomis. Jis simbolizuoja fizinę galią, veiksmą ir ištikimybę. Ame-no-Tajikarao – tai stiprybė, kuri tarnauja šviesai.
Ame-no-Uzume (Ame-no-Uzume) – linksmybių, šokio ir pranašystės deivė, kuri šokdama priešais Amaterasu olą sugrąžino pasauliui džiaugsmą. Ji atneša juoką į rimtį. Ame-no-Uzume – tai juokas, kuris pravėrė dangų.
Benzaitenas (Benzaiten) – muzikos, išminties ir vandens deivė, perkelta į Japoniją iš budistinės Sarasvatės. Ji siejama su kalba, menais ir turtu. Benzaiten – tai balsas, kuris plaukia kaip upė.
Bišamontenas (Bishamon) – karo ir teisingumo dievas, apsaugantis teisuolius ir baudžiantis blogį. Jis nešioja šarvus ir ietį, stebi iš šono, bet įsikiša, kai reikia. Bishamonten – tai akis, kuri mato per šalmą.
Cukujomi (Tsukuyomi) – mėnulio dievas, Amaterasu brolis, atsiskyręs nuo jos po nužudymo epizodo. Jis šaltas, gražus ir tolimesnis nei kiti. Cukujomi – tai naktis, kuri neatleidžia.
Daikoku (Daikokuten) – turto, klestėjimo ir virtuvės globėjas, dažnai pavaizduojamas juokaujantis su plaktuku ir ryžių maišu. Jis žinomas kaip vienas iš Septynių laimės dievų. Daikoku – tai džiaugsmas, kuris gimsta iš pilno aruodo.
Ebisu (Ebisu) – žvejų, verslo ir geros sėkmės dievas, vienintelis iš Laimės septynetuko kilęs iš Japonijos. Jis šiek tiek kurčnebylis, bet visada šypsosi. Ebisu – tai laimė, kuri nereikalauja tobulumo.
Fudžinas (Fujin) – vėjo dievas, laukinis, žaliu kūnu, nešantis didelį vėjo maišą. Jis išleido pirmąjį pasaulio gūsį. Fujin – tai galia, kuri nepaaiškina savo krypties.
Fukurokuju (Fukurokuju) – ilgaamžiškumo, išminties ir laimės dievas, dažnai vaizduojamas su neįprastai aukšta kakta. Jis mėgsta šachmatus ir ramybę. Fukurokuju – tai ilgas gyvenimas, kai žinai, kam jis reikalingas.
Futsunuši (Futsunushi) – kardo ir karo dievas, kuris palydėjo Ninigi į žemę ir išvalė jam kelią. Jis atstovauja švariai, taikiai jėgai. Futsunushi – tai kardas, kuris tarnauja be kraujo.
Hačimanas (Hachiman) – karo, lankininkystės ir imperatorių globėjas, dažnai laikomas dievintu imperatoriumi Ojin. Jis laikomas ir budistiniu bodhisatva – jungia pasaulius. Hachiman – tai galia, kuri saugo tautą be triukšmo.
Hotei (Hotei) – laimės, juoko ir dosnumo dievas, dažnai laikomas įkūnijimu būsimojo Budos Maitrėjos. Jo pilvas didelis, bet dar didesnė širdis. Hotei – tai džiaugsmas, kuris nešiojasi maišą pilną šypsenų.
Inari (Inari) – ryžių, derliaus, verslo ir lapės dvasia, vienas populiariausių šintoistinių dievų. Jo/jos lytis kinta, kaip ir forma – kartais tai vyras, kartais moteris, kartais lapė. Inari – tai pelnas, kuris slysta per ryžių lauko tylą.
Išikori-dome (Ishikoridome) – veidrodžių ir amatų deivė, nuliejusi šventąjį veidrodį Amaterasu ištraukimui iš olos. Ji vaizduojama kaip meistrė, kuri lieja tiesą iš metalo. Ishikori-dome – tai blizgesys, kuris verčia išeiti iš šešėlio.
Izanagi (Izanagi) – vienas iš kūrėjų dievų, kuris su Izanami sukūrė Japonijos salas. Po Izanami mirties jis pabėgo iš požemio ir apvalėsi, gimdydamas pagrindinius kami. Izanagi – tai pradžia, kuri moka ir prarasti.
Izanami (Izanami) – Izanagio partnerė kūrimo procese, bet mirusi pagimdydama ugnies dievą, tapo požemio valdove. Jos žvilgsnis kanda, bet ir primena apie gyvybės kainą. Izanami – tai gimdytoja, kurios skausmas tapo mitologija.
Jurojin (Jurōjin) – ilgaamžiškumo dievas, vienas iš septynių laimės dievų, dažnai su elniu ir pergamentu. Jis nešiojasi žmonijos išmintį ant nugaros, bet kalba tyliai. Jurojin – tai metų vaisius, kuris noksta ramiai.
Kagutsuči (Kagutsuchi) – ugnies dievas, kurio gimimas nužudė motiną Izanami. Už tai tėvas Izanagi jį nužudė, bet iš jo kraujo kilo kiti galingi kami. Kagutsuchi – tai liepsna, kuri degina net dievus.
Kamimusubi (Kamimusubi) – vienas iš trijų pradinių kūrėjų kami, besiformuojantis be tėvų ar motinos. Jis yra gyvybės ir ryšio tarp pasaulių jėga. Kamimusubi – tai mazgas, kuris jungia be virvės.
Konohanasakuya-hime (Konohanasakuya-hime) – vyšnių žiedų, ugnies ir vaisingumo deivė, dažnai laikoma švelnumo ir trapumo simboliu. Ji pagimdė tris sūnus ugnies liepsnose, norėdama įrodyti savo tyrumą. Konohanasakuya – tai žiedlapis, kuris krenta, bet niekada nepurvina.
Kotoamacukami (Kotoamatsukami) – pirmieji dangaus dievai, atsiradę pačioje visatos pradžioje. Jie egzistuoja be formos ir retai pasirodo mituose. Kotoamatsukami – tai idėja, kuri gimė dar prieš vardą.
Kušinadahime (Kushinadahime) – gražioji deivė, išgelbėta Susanoo nuo gyvatės pabaisos Jamatos no Orochi. Vėliau ji tapo jo žmona, simbolizuodama ryšį tarp chaoso ir švelnumo. Kushinadahime – tai švelnumas, kuris išgelbėjo pasaulį.
Mizuhanome (Mizuhanome) – vandens ir grynumo deivė, gimusi kartu su kitais apsivalymo dievais. Ji siejama su ritualais ir moteriška gyvybės jėga. Mizuhanome – tai srovė, kuri skalauja ne tik kūną, bet ir atmintį.
Ninigi (Ninigi) – Amaterasu anūkas, siųstas iš dangaus į žemę su trijų brangenybių simboliais – kardas, veidrodis ir brangakmenis. Jo nusileidimas žymi imperatoriškos linijos pradžią. Ninigi – tai saulės dvasia, nusileidusi būti žmogumi.
Okuninuši (Ōkuninushi) – žemės dievas, ryšių tarp žmonių, gydymo ir stebuklų globėjas. Jis patyrė daug kančios, bet vis tiek pasirinko kurti pasaulį. Ōkuninushi – tai širdis, kuri stato net būdama sudaužyta.
Omoikane (Omoikane) – išminties, apsvarstymo ir sprendimo dievas, kviečiamas tada, kai reikalingas geriausias patarimas. Jis dalyvavo Amaterasu išgelbėjime, siūlydamas sprendimus. Omoikane – tai mintis, kuri gimsta lėtai, bet išlieka.
Ōtoši (O-toshi) – derliaus ir metų dievas, susijęs su laiko ciklais ir žemės vaisingumu. Jis padeda žmonėms išgyventi per sezonų kaitą. Ōtoshi – tai laikas, kuris brandina ir maitina.
Ōyamatsumi (O-yamatsumi) – kalnų ir karo dievas, tėvas daugeliui garsių dievybių, įskaitant Konohanasakuyą. Jo jėga – tai tvirtybė ir tėviška globa. Ōyamatsumi – tai kalnas, kuris žiūri iš viršaus, bet saugo apačią.
Raidžin (Raijin) – griaustinio ir perkūnijos dievas, dažnai vaizduojamas su būgnais, kuriais sukelia audras. Jis laukinis, bet garbingas – pagarbus jį šaukia, o ne iššaukia. Raijin – tai dundesys, kuris ateina su tvarka arba įspėjimu.
Sarutahiko (Sarutahiko) – žemės ir ribų dievas, sutikęs Ninigi ir parodęs jam kelią į žemę. Jo išvaizda laukinė – su ilga nosimi ir stipriu kūnu. Sarutahiko – tai kelrodis, stovintis tarp pasaulių.
Šinacuhiko (Shinatsuhiko) – vėjo dievas, retai garbinamas, bet esantis visur kur pučia. Jis tarsi kvėpavimas pasaulio kūne. Shinatsuhiko – tai judesys, kurio negalima paliesti, bet jis pakeičia viską.
Susanoo (Susanoo) – jūros, audrų ir chaoso dievas, Amaterasu brolis, garsus savo emocijomis ir netvarka. Išvarytas iš dangaus, jis galiausiai nugali pabaisą Yamata no Orochi. Susanoo – tai jėga, kuri turi išmokti pagarbos.
Takamimusubi (Takamimusubi) – vienas iš pirmapradžių dievų, atsiradusių kartu su Kamimusubi ir Kotoamatsukami. Jis dažnai veikia kaip tvarkos ir kosminės darnos šaltinis. Takamimusubi – tai struktūra, kurios nematai, bet kuri laiko visatą.
Takeminakata (Takeminakata) – stiprybės dievas, kuris metė iššūkį Takemikazuchi dėl Japonijos žemės kontrolės. Jis pralaimėjo ir pasitraukė į Nagano, kur tapo Suwa šventovės dvasia. Takeminakata – tai pralaimėjimas, kuris virto taika.
Tenjin (Tenjin) – išaukštintas poetas ir mokslininkas Sugawara no Michizane, tapęs išsilavinimo ir egzaminų dievu. Jis gerbiamas studentų ir mokytojų visoje Japonijoje. Tenjin – tai žodis, kuris tampa malda.
Toyotama-hime (Toyotama-hime) – jūrų deivė, įsimylėjusi Ninigi anūką Hoori ir pagimdžiusi jam sūnų. Ji paliko jį, kai buvo pamatyta tikrojoje savo formoje – kaip jūros būtybė. Toyotama-hime – tai meilė, kuri grįžta į bangą.
Toyouke (Toyouke) – maisto, drabužių ir pragyvenimo dievė, vėliau perkelta į Ise šventovę tarnauti Amaterasu. Ji rodo žemiškąjį rūpestį ir mitybos dovaną. Toyouke – tai padėkos skonis lėkštėje.
Ukemoči (Ukemochi) – maisto dievė, kurią nužudė Susanoo (arba Tsukuyomi), kai ji iš burnos gamino valgį. Iš jos kūno išaugo ryžiai, pupelės, javai ir gyvuliai. Ukemochi – tai gyvybė, kuri maitina net po mirties.
Yatagarasu (Yatagarasu) – trijų kojų varnas, dangaus pasiuntinys, vedantis imperatorių per tamsą. Jis simbolizuoja dievišką intervenciją ir teisingą kelią. Yatagarasu – tai ženklas, kuris skrenda pirmiau nei sprendimas.