Islamo tradicijoje Dievas, vadinamas Alachu (Allah), turi daug vardų, atskleidžiančių Jo savybes, galią ir begalinį tobulumą. Alachas arabų kalboje reiškia vienintelį Dievą, tą patį, kuris garbinamas ir judaizme bei krikščionybėje, nors islamas Jį supranta savaip, pagal savo Apreiškimą.
Šie Alacho vardai žinomi kaip Asma’ul Husna – 99 gražiausi vardai. Jie kyla iš Korano ir hadiso tekstų ir yra svarbi islamo teologijos, maldos ir dvasinio gyvenimo dalis. Islamo tradicijoje 99 vardų skaičius laikomas tobulai pilnu, nes jis simbolizuoja Alacho savybių pilnatvę, tačiau pats Alachas yra beribis ir negali būti visiškai išreikštas jokiame skaičiuje.
Kiekvienas vardas apibūdina tam tikrą Alacho aspektą: gailestingumą, išmintį, teisumą, šventumą ar apsaugą. Tokie vardai kaip Ar-Rahman („Gailestingiausiasis“), Al-Malik („Karalius“) ar As-Salam („Taikos Suteikėjas“) padeda musulmonams geriau suvokti, koks yra Alachas ir kaip Jis veikia pasaulyje.
Šie vardai naudojami tiek asmeninėse maldose, tiek bendruomeniniuose ritualuose. Pasak pranašo Muhammado hadiso:
„Alachas turi devyniasdešimt devynis vardus; kas juos išmoks, tas įeis į rojų.“ (Sahih al-Bukhari)
Nors vardų daug, jie nėra atsitiktiniai – kiekvienas vardas turi gilią prasmę ir kviečia tikintįjį artėti prie Alacho, mėgdžiojant Jo gerąsias savybes. Kad juos būtų lengviau įsiminti, vardai dažnai skirstomi į grupes pagal temas – gailestingumas, valdžia, išmintis, teisingumas.
Žemiau pateikiamas visas sąrašas su 99 Alacho vardais pagal tradicinį islamo mokymą.
99 Dievo vardai (Asma’ul Husna)
- الرَّحْمَنُ (Ar-Rahman) – Gailestingiausiasis
- الرَّحِيمُ (Ar-Rahim) – Gailestingasis
- الْمَلِكُ (Al-Malik) – Karalius
- الْقُدُّوسُ (Al-Quddus) – Šventasis
- السَّلاَمُ (As-Salam) – Taikos Suteikėjas
- الْمُؤْمِنُ (Al-Mu’min) – Tikėjimo Saugotojas
- الْمُهَيْمِنُ (Al-Muhaymin) – Apsaugotojas
- الْعَزِيزُ (Al-Aziz) – Galingasis
- الْجَبَّارُ (Al-Jabbar) – Ištiesintojas
- الْمُتَكَبِّرُ (Al-Mutakabbir) – Didingasis
- الْخَالِقُ (Al-Khaliq) – Kūrėjas
- الْبَارِئُ (Al-Bari’) – Sukūręs iš nieko
- الْمُصَوِّرُ (Al-Musawwir) – Suteikiantis formą
- الْغَفَّارُ (Al-Ghaffar) – Atleidžiantis daug kartų
- الْقَهَّارُ (Al-Qahhar) – Viską nugalintis
- الْوَهَّابُ (Al-Wahhab) – Dosnus Dovanotojas
- الرَّزَّاقُ (Ar-Razzaq) – Užtikrinantis pragyvenimą
- الْفَتَّاحُ (Al-Fattah) – Atveriantis duris
- الْعَلِيمُ (Al-Alim) – Visąžinis
- الْقَابِضُ (Al-Qabid) – Suspaudžiantis (sielas/maisą)
- الْبَاسِطُ (Al-Basit) – Ištiesiantis (palaima)
- الْخَافِضُ (Al-Khafid) – Nardantis (išdidžiuosius)
- الرَّافِعُ (Ar-Rafi’) – Pakeliantis (tikintįjį)
- الْمُعِزُّ (Al-Mu’izz) – Suteikiantis garbę
- الْمُذِلُّ (Al-Mudhill) – Nardantis (tuos, kurie nusipelno)
- السَّمِيعُ (As-Sami’) – Viską girdintis
- الْبَصِيرُ (Al-Basir) – Viską matantis
- الْحَكَمُ (Al-Hakam) – Teisėjas
- الْعَدْلُ (Al-Adl) – Teisingasis
- اللَّطِيفُ (Al-Latif) – Švelnusis (veikiantis subtiliai)
- الْخَبِيرُ (Al-Khabir) – Viską žinantis
- الْحَلِيمُ (Al-Halim) – Kantrusis
- الْعَظِيمُ (Al-Azim) – Didysis
- الْغَفُورُ (Al-Ghafur) – Atleidžiantysis
- الشَّكُورُ (Ash-Shakur) – Įvertinantis net mažiausią gerą darbą
- الْعَلِيُّ (Al-Aliyy) – Aukščiausiasis
- الْكَبِيرُ (Al-Kabir) – Didingasis
- الْحَفِيظُ (Al-Hafiz) – Saugotojas
- المُقيِت (Al-Muqit) – Užtikrinantis maistą ir jėgą
- الْحَسِيبُ (Al-Hasib) – Pakankamasis (teismui)
- الْجَلِيلُ (Al-Jalil) – Kilnusis
- الْكَرِيمُ (Al-Karim) – Dosnusis
- الرَّقِيبُ (Ar-Raqib) – Stebėtojas
- الْمُجِيبُ (Al-Mujib) – Atsakantis į maldas
- الْوَاسِعُ (Al-Wasi’) – Aprėpiamasis
- الْحَكِيمُ (Al-Hakim) – Išmintingasis
- الْوَدُودُ (Al-Wadud) – Mylintysis
- الْمَجِيدُ (Al-Majid) – Šlovės kupinas
- الْبَاعِثُ (Al-Ba’ith) – Prisikėlindavimo dieną
- الشَّهِيدُ (Ash-Shahid) – Liudytojas
- الْحَقُّ (Al-Haqq) – Tiesa
- الْوَكِيلُ (Al-Wakil) – Užtarnautojas
- الْقَوِيُّ (Al-Qawiyy) – Stiprusis
- الْمَتِينُ (Al-Matin) – Tvirtasis
- الْوَلِيُّ (Al-Waliyy) – Globojojas
- الْحَمِيدُ (Al-Hamid) – Vertas pagyrimo
- الْمُحْصِي (Al-Muhsi) – Suskaičiuojantis viską
- الْمُبْدِئُ (Al-Mubdi’) – Pradininkas
- الْمُعِيدُ (Al-Mu’id) – Grąžinantis
- الْمُحْيِي (Al-Muhyi) – Gyvybės teikėjas
- الْمُمِيتُ (Al-Mumit) – Mirties davėjas
- الْحَيُّ (Al-Hayy) – Amžinai gyvas
- الْقَيُّومُ (Al-Qayyum) – Savarankiškas
- الْوَاجِدُ (Al-Wajid) – Viską turintis
- الْمَاجِدُ (Al-Majid) – Kilnusis
- الْوَاحِدُ (Al-Wahid) – Vienintelis
- الأَحَدُ (Al-Ahad) – Vienybėje
- الصَّمَدُ (As-Samad) – Visų poreikių tenkintojas
- الْقَادِرُ (Al-Qadir) – Galingasis
- الْمُقْتَدِرُ (Al-Muqtadir) – Visagalis
- الْمُقَدِّمُ (Al-Muqaddim) – Pirmenybę teikiantis
- الْمُؤَخِّرُ (Al-Mu’akhkhir) – Atidėliojantis
- الأَوَّلُ (Al-Awwal) – Pirmasis
- الآخِرُ (Al-Akhir) – Paskutinysis
- الظَّاهِرُ (Az-Zahir) – Akivaizdusis
- الْبَاطِنُ (Al-Batin) – Paslėptasis
- الْوَالِي (Al-Wali) – Valdovas
- الْمُتَعَالِي (Al-Muta’ali) – Aukščiausiasis
- الْبَرُّ (Al-Barr) – Geradarys
- التَّوَّابُ (At-Tawwab) – Atgailą priimantysis
- الْمُنْتَقِمُ (Al-Muntaqim) – Atkeršytojas
- العَفُوُّ (Al-Afuw) – Atleidžiantis kaltes
- الرَّؤُوفُ (Ar-Ra’uf) – Švelnus Gailestingasis
- مَالِكُ الْمُلْكِ (Malik-ul-Mulk) – Karalystės Valdovas
- ذُو الْجَلَالِ وَالإِكْرَامِ (Dhu-l-Jalali wa-l-Ikram) – Šlovės ir Garbės Savininkas
- الْمُقْسِطُ (Al-Muqsit) – Teisingas Teisėjas
- الْجَامِعُ (Al-Jami’) – Surinkėjas
- الْغَنِيُّ (Al-Ghaniyy) – Turtingasis
- الْمُغْنِي (Al-Mughni) – Užtikrinantis turtą
- الْمَانِعُ (Al-Mani’) – Uždraudėjas
- الضَّارُّ (Ad-Darr) – Sukeliantis žalą (kaip bausmę)
- النَّافِعُ (An-Nafi’) – Naudos teikėjas
- النُّورُ (An-Nur) – Šviesa
- الْهَادِي (Al-Hadi) – Vadovas
- الْبَدِيعُ (Al-Badi’) – Nepakartojamasis Kūrėjas
- الْبَاقِي (Al-Baqi) – Amžinasis
- الْوَارِثُ (Al-Warith) – Paveldėtojas
- الرَّشِيدُ (Ar-Rashid) – Teisingas Vedlys
- الصَّبُورُ (As-Sabur) – Kantrusis
Išmintis ir dvasinis gylis už 99 Dievo vardų
99 Alacho vardai yra dvasinis žemėlapis, vedantis musulmoną prie artimesnio ryšio su Dievu. Jie rodo Jo tobulybę ir kelią, kuriuo turi eiti tikintysis, stengdamasis siekti šių savybių savo gyvenime.
Koranas pabrėžia vardų svarbą:
- „Jam priklauso gražiausi vardai. Visa, kas danguje ir žemėje, šlovina Jį. Jis – Galingasis, Išmintingasis“ (Sura Al-Hašr 59:24).
- „Sakyk: Šaukitės Alacho arba šaukitės Gailestingojo! Kad ir kokiu vardu Jį šauktumėte, Jam priklauso gražiausi vardai“ (Sura Al-Isra 17:110).
Vardai skirtingi, Alachas lieka Vienas, o kiekvienas vardas atskleidžia Jo esmę iš naujo.
Kodėl būtent 99?
Musulmonų mokslininkai per amžius diskutavo apie šių vardų prasmę.
- Imamas Al-Ghazalis rašė, kad šie vardai – ne tik Dievo apibūdinimai, bet ir dvasiniai orientyrai, padedantys žmogui suprasti Jo begalinę išmintį.
- Ibn Arabi teigė, kad 99 vardai yra tik maža dalis iš visų Dievo savybių, nes Jo tobulybė negali būti pilnai išreikšta žmogaus sąvokomis.
Pasak hadiso, vieną kartą Pranašas Muhammadas (s) klausė savo bendražygių:
„Ar žinote, kodėl Alachas turi 99 vardus? Jis paliko vieną – šimtąjį – paslėptą. Kas suvoks šį paslėptą vardą, tas įgis ypatingą dvasinę galią.“
Tai rodo, kad net ir šis sąrašas nėra baigtinis – Alacho esmė lieka paslaptingiausia paslaptimi. Per šimtmečius daugelis islamo mąstytojų, sufijų ir teologų svarstė, koks galėtų būti tas paslėptasis, šimtasis Alacho vardas. Vieni manė, kad tai vardas, kurį žino tik pranašai ar angelai. Kiti sufijų tradicijoje tikėjo, kad šis vardas nėra paprastas žodis, o vidinė būsena – visiškas Dievo pažinimas širdyje. Kartais buvo spėliojama, kad šis vardas gali būti susijęs su pačia Alacho Būties paslaptimi, kuri yra neprieinama žmogiškam protui. Nepaisant pastangų, niekur nei hadisuose, nei Korane aiškiai neatskleidžiama, koks tai vardas, todėl iki šiol jis išlieka atviras tikėjimo ir dvasinių ieškojimų paslaptis.
Praktinis pritaikymas: Kaip musulmonai naudoja šiuos vardus?
- Maldose (Dua) – Pvz., malda už pagalbą: „Ya Razzaq, suteik man pragyvenimo!“
- Meditacijoje (Dhikr) – Kartojant vardus kaip mantra (pvz., „Ya Latif, Ya Hafiz“).
- Kasdienybėje – Kai kas rašo vardus ant rankų, kabo sienoje ar naudoja kaip dvasinį atminimą.
Asma’ul Husna nėra tik sąrašas – tai kvietimas. Kvietimas:
- Suvokti, kad Alachas yra ir Gailestingiausiasis (Ar-Rahman), ir Teisėjas (Al-Hakam).
- Mėgdžioti Jo savybes – būti dosniems (kaip Al-Karim), teisingiems (kaip Al-Adl), kantriems (kaip As-Sabur).
- Prisiminti, kad nors pasaulis gali būti sudėtingas, Alachas viską apima (Al-Wasi’) ir viską žino (Al-Alim).
Šie vardai – dvasinis kelias, vedantis prie ramybės, pasitikėjimo ir tikėjimo.
„Kas žino šiuos vardus – žino Alacho širdį.“ (Sufių išmintis)