99 Dievo vardai (Asma’ul Husna)

Islamo tradicijoje Dievas, vadinamas Alachu (Allah), turi daug vardų, atskleidžiančių Jo savybes, galią ir begalinį tobulumą. Alachas arabų kalboje reiškia vienintelį Dievą, tą patį, kuris garbinamas ir judaizme bei krikščionybėje, nors islamas Jį supranta savaip, pagal savo Apreiškimą.

Šie Alacho vardai žinomi kaip Asma’ul Husna – 99 gražiausi vardai. Jie kyla iš Korano ir hadiso tekstų ir yra svarbi islamo teologijos, maldos ir dvasinio gyvenimo dalis. Islamo tradicijoje 99 vardų skaičius laikomas tobulai pilnu, nes jis simbolizuoja Alacho savybių pilnatvę, tačiau pats Alachas yra beribis ir negali būti visiškai išreikštas jokiame skaičiuje.

Kiekvienas vardas apibūdina tam tikrą Alacho aspektą: gailestingumą, išmintį, teisumą, šventumą ar apsaugą. Tokie vardai kaip Ar-Rahman („Gailestingiausiasis“), Al-Malik („Karalius“) ar As-Salam („Taikos Suteikėjas“) padeda musulmonams geriau suvokti, koks yra Alachas ir kaip Jis veikia pasaulyje.

Šie vardai naudojami tiek asmeninėse maldose, tiek bendruomeniniuose ritualuose. Pasak pranašo Muhammado hadiso:

„Alachas turi devyniasdešimt devynis vardus; kas juos išmoks, tas įeis į rojų.“ (Sahih al-Bukhari)

Nors vardų daug, jie nėra atsitiktiniai – kiekvienas vardas turi gilią prasmę ir kviečia tikintįjį artėti prie Alacho, mėgdžiojant Jo gerąsias savybes. Kad juos būtų lengviau įsiminti, vardai dažnai skirstomi į grupes pagal temas – gailestingumas, valdžia, išmintis, teisingumas.

Žemiau pateikiamas visas sąrašas su 99 Alacho vardais pagal tradicinį islamo mokymą.

99 Dievo vardai (Asma’ul Husna)

  1. الرَّحْمَنُ (Ar-Rahman) – Gailestingiausiasis
  2. الرَّحِيمُ (Ar-Rahim) – Gailestingasis
  3. الْمَلِكُ (Al-Malik) – Karalius
  4. الْقُدُّوسُ (Al-Quddus) – Šventasis
  5. السَّلاَمُ (As-Salam) – Taikos Suteikėjas
  6. الْمُؤْمِنُ (Al-Mu’min) – Tikėjimo Saugotojas
  7. الْمُهَيْمِنُ (Al-Muhaymin) – Apsaugotojas
  8. الْعَزِيزُ (Al-Aziz) – Galingasis
  9. الْجَبَّارُ (Al-Jabbar) – Ištiesintojas
  10. الْمُتَكَبِّرُ (Al-Mutakabbir) – Didingasis
  11. الْخَالِقُ (Al-Khaliq) – Kūrėjas
  12. الْبَارِئُ (Al-Bari’) – Sukūręs iš nieko
  13. الْمُصَوِّرُ (Al-Musawwir) – Suteikiantis formą
  14. الْغَفَّارُ (Al-Ghaffar) – Atleidžiantis daug kartų
  15. الْقَهَّارُ (Al-Qahhar) – Viską nugalintis
  16. الْوَهَّابُ (Al-Wahhab) – Dosnus Dovanotojas
  17. الرَّزَّاقُ (Ar-Razzaq) – Užtikrinantis pragyvenimą
  18. الْفَتَّاحُ (Al-Fattah) – Atveriantis duris
  19. الْعَلِيمُ (Al-Alim) – Visąžinis
  20. الْقَابِضُ (Al-Qabid) – Suspaudžiantis (sielas/maisą)
  21. الْبَاسِطُ (Al-Basit) – Ištiesiantis (palaima)
  22. الْخَافِضُ (Al-Khafid) – Nardantis (išdidžiuosius)
  23. الرَّافِعُ (Ar-Rafi’) – Pakeliantis (tikintįjį)
  24. الْمُعِزُّ (Al-Mu’izz) – Suteikiantis garbę
  25. الْمُذِلُّ (Al-Mudhill) – Nardantis (tuos, kurie nusipelno)
  26. السَّمِيعُ (As-Sami’) – Viską girdintis
  27. الْبَصِيرُ (Al-Basir) – Viską matantis
  28. الْحَكَمُ (Al-Hakam) – Teisėjas
  29. الْعَدْلُ (Al-Adl) – Teisingasis
  30. اللَّطِيفُ (Al-Latif) – Švelnusis (veikiantis subtiliai)
  31. الْخَبِيرُ (Al-Khabir) – Viską žinantis
  32. الْحَلِيمُ (Al-Halim) – Kantrusis
  33. الْعَظِيمُ (Al-Azim) – Didysis
  34. الْغَفُورُ (Al-Ghafur) – Atleidžiantysis
  35. الشَّكُورُ (Ash-Shakur) – Įvertinantis net mažiausią gerą darbą
  36. الْعَلِيُّ (Al-Aliyy) – Aukščiausiasis
  37. الْكَبِيرُ (Al-Kabir) – Didingasis
  38. الْحَفِيظُ (Al-Hafiz) – Saugotojas
  39. المُقيِت (Al-Muqit) – Užtikrinantis maistą ir jėgą
  40. الْحَسِيبُ (Al-Hasib) – Pakankamasis (teismui)
  41. الْجَلِيلُ (Al-Jalil) – Kilnusis
  42. الْكَرِيمُ (Al-Karim) – Dosnusis
  43. الرَّقِيبُ (Ar-Raqib) – Stebėtojas
  44. الْمُجِيبُ (Al-Mujib) – Atsakantis į maldas
  45. الْوَاسِعُ (Al-Wasi’) – Aprėpiamasis
  46. الْحَكِيمُ (Al-Hakim) – Išmintingasis
  47. الْوَدُودُ (Al-Wadud) – Mylintysis
  48. الْمَجِيدُ (Al-Majid) – Šlovės kupinas
  49. الْبَاعِثُ (Al-Ba’ith) – Prisikėlindavimo dieną
  50. الشَّهِيدُ (Ash-Shahid) – Liudytojas
  51. الْحَقُّ (Al-Haqq) – Tiesa
  52. الْوَكِيلُ (Al-Wakil) – Užtarnautojas
  53. الْقَوِيُّ (Al-Qawiyy) – Stiprusis
  54. الْمَتِينُ (Al-Matin) – Tvirtasis
  55. الْوَلِيُّ (Al-Waliyy) – Globojojas
  56. الْحَمِيدُ (Al-Hamid) – Vertas pagyrimo
  57. الْمُحْصِي (Al-Muhsi) – Suskaičiuojantis viską
  58. الْمُبْدِئُ (Al-Mubdi’) – Pradininkas
  59. الْمُعِيدُ (Al-Mu’id) – Grąžinantis
  60. الْمُحْيِي (Al-Muhyi) – Gyvybės teikėjas
  61. الْمُمِيتُ (Al-Mumit) – Mirties davėjas
  62. الْحَيُّ (Al-Hayy) – Amžinai gyvas
  63. الْقَيُّومُ (Al-Qayyum) – Savarankiškas
  64. الْوَاجِدُ (Al-Wajid) – Viską turintis
  65. الْمَاجِدُ (Al-Majid) – Kilnusis
  66. الْوَاحِدُ (Al-Wahid) – Vienintelis
  67. الأَحَدُ (Al-Ahad) – Vienybėje
  68. الصَّمَدُ (As-Samad) – Visų poreikių tenkintojas
  69. الْقَادِرُ (Al-Qadir) – Galingasis
  70. الْمُقْتَدِرُ (Al-Muqtadir) – Visagalis
  71. الْمُقَدِّمُ (Al-Muqaddim) – Pirmenybę teikiantis
  72. الْمُؤَخِّرُ (Al-Mu’akhkhir) – Atidėliojantis
  73. الأَوَّلُ (Al-Awwal) – Pirmasis
  74. الآخِرُ (Al-Akhir) – Paskutinysis
  75. الظَّاهِرُ (Az-Zahir) – Akivaizdusis
  76. الْبَاطِنُ (Al-Batin) – Paslėptasis
  77. الْوَالِي (Al-Wali) – Valdovas
  78. الْمُتَعَالِي (Al-Muta’ali) – Aukščiausiasis
  79. الْبَرُّ (Al-Barr) – Geradarys
  80. التَّوَّابُ (At-Tawwab) – Atgailą priimantysis
  81. الْمُنْتَقِمُ (Al-Muntaqim) – Atkeršytojas
  82. العَفُوُّ (Al-Afuw) – Atleidžiantis kaltes
  83. الرَّؤُوفُ (Ar-Ra’uf) – Švelnus Gailestingasis
  84. مَالِكُ الْمُلْكِ (Malik-ul-Mulk) – Karalystės Valdovas
  85. ذُو الْجَلَالِ وَالإِكْرَامِ (Dhu-l-Jalali wa-l-Ikram) – Šlovės ir Garbės Savininkas
  86. الْمُقْسِطُ (Al-Muqsit) – Teisingas Teisėjas
  87. الْجَامِعُ (Al-Jami’) – Surinkėjas
  88. الْغَنِيُّ (Al-Ghaniyy) – Turtingasis
  89. الْمُغْنِي (Al-Mughni) – Užtikrinantis turtą
  90. الْمَانِعُ (Al-Mani’) – Uždraudėjas
  91. الضَّارُّ (Ad-Darr) – Sukeliantis žalą (kaip bausmę)
  92. النَّافِعُ (An-Nafi’) – Naudos teikėjas
  93. النُّورُ (An-Nur) – Šviesa
  94. الْهَادِي (Al-Hadi) – Vadovas
  95. الْبَدِيعُ (Al-Badi’) – Nepakartojamasis Kūrėjas
  96. الْبَاقِي (Al-Baqi) – Amžinasis
  97. الْوَارِثُ (Al-Warith) – Paveldėtojas
  98. الرَّشِيدُ (Ar-Rashid) – Teisingas Vedlys
  99. الصَّبُورُ (As-Sabur) – Kantrusis

Išmintis ir dvasinis gylis už 99 Dievo vardų

99 Alacho vardai yra dvasinis žemėlapis, vedantis musulmoną prie artimesnio ryšio su Dievu. Jie rodo Jo tobulybę ir kelią, kuriuo turi eiti tikintysis, stengdamasis siekti šių savybių savo gyvenime.

Koranas pabrėžia vardų svarbą:

  • „Jam priklauso gražiausi vardai. Visa, kas danguje ir žemėje, šlovina Jį. Jis – Galingasis, Išmintingasis“ (Sura Al-Hašr 59:24).
  • „Sakyk: Šaukitės Alacho arba šaukitės Gailestingojo! Kad ir kokiu vardu Jį šauktumėte, Jam priklauso gražiausi vardai“ (Sura Al-Isra 17:110).

Vardai skirtingi, Alachas lieka Vienas, o kiekvienas vardas atskleidžia Jo esmę iš naujo.

Kodėl būtent 99?

Musulmonų mokslininkai per amžius diskutavo apie šių vardų prasmę.

  • Imamas Al-Ghazalis rašė, kad šie vardai – ne tik Dievo apibūdinimai, bet ir dvasiniai orientyrai, padedantys žmogui suprasti Jo begalinę išmintį.
  • Ibn Arabi teigė, kad 99 vardai yra tik maža dalis iš visų Dievo savybių, nes Jo tobulybė negali būti pilnai išreikšta žmogaus sąvokomis.

Pasak hadiso, vieną kartą Pranašas Muhammadas (s) klausė savo bendražygių:
„Ar žinote, kodėl Alachas turi 99 vardus? Jis paliko vieną – šimtąjį – paslėptą. Kas suvoks šį paslėptą vardą, tas įgis ypatingą dvasinę galią.“

Tai rodo, kad net ir šis sąrašas nėra baigtinis – Alacho esmė lieka paslaptingiausia paslaptimi. Per šimtmečius daugelis islamo mąstytojų, sufijų ir teologų svarstė, koks galėtų būti tas paslėptasis, šimtasis Alacho vardas. Vieni manė, kad tai vardas, kurį žino tik pranašai ar angelai. Kiti sufijų tradicijoje tikėjo, kad šis vardas nėra paprastas žodis, o vidinė būsena – visiškas Dievo pažinimas širdyje. Kartais buvo spėliojama, kad šis vardas gali būti susijęs su pačia Alacho Būties paslaptimi, kuri yra neprieinama žmogiškam protui. Nepaisant pastangų, niekur nei hadisuose, nei Korane aiškiai neatskleidžiama, koks tai vardas, todėl iki šiol jis išlieka atviras tikėjimo ir dvasinių ieškojimų paslaptis.

Praktinis pritaikymas: Kaip musulmonai naudoja šiuos vardus?

  1. Maldose (Dua) – Pvz., malda už pagalbą: „Ya Razzaq, suteik man pragyvenimo!“
  2. Meditacijoje (Dhikr) – Kartojant vardus kaip mantra (pvz., „Ya Latif, Ya Hafiz“).
  3. Kasdienybėje – Kai kas rašo vardus ant rankų, kabo sienoje ar naudoja kaip dvasinį atminimą.

Asma’ul Husna nėra tik sąrašas – tai kvietimas. Kvietimas:

  • Suvokti, kad Alachas yra ir Gailestingiausiasis (Ar-Rahman), ir Teisėjas (Al-Hakam).
  • Mėgdžioti Jo savybes – būti dosniems (kaip Al-Karim), teisingiems (kaip Al-Adl), kantriems (kaip As-Sabur).
  • Prisiminti, kad nors pasaulis gali būti sudėtingas, Alachas viską apima (Al-Wasi’) ir viską žino (Al-Alim).

Šie vardai – dvasinis kelias, vedantis prie ramybės, pasitikėjimo ir tikėjimo.

„Kas žino šiuos vardus – žino Alacho širdį.“ (Sufių išmintis)